
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 528 |
تعداد مقالات | 4,599 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,782,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,490,622 |
در جستجوی نسبت طبیعت و تربیت: واکاوی تجربه مدارس طبیعت در ایران از منظر مبانی تربیتی و برنامه درسی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.247788.1907 | ||
نویسنده | ||
سمیه رام* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان.تهران.ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین مبانی تربیتی و نیز عناصر برنامه درسی (تربیتی) اولین مدارس طبیعت در ایران صورت گرفته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش مطالعه موردی و در بخشهایی به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است؛ یافتهها نشان میدهد بر اساس زیستگرایی و با تاکید بر رویکرد تکاملی به عنوان نظریهی پایه در این مدارس، عناصر منطق و هدف در برنامه تربیتی اولین مدارس طبیعت در ایران عبارت است از: درک دیدگاه تکاملی توسط کودک و تعامل و لمس طبیعت به عنوان زیستگاه کهن و میلیونها ساله انسان و نتیجتاْ خود را جزیی از طبیعت دانستن. از جهت سایر عناصر برنامه تربیتی، یافته ها نشان میدهد، برنامه تربیتی اولین مدارس طبیعت و نیز مدارس تاسیس شده بعدی تحت این عنوان، در عمل عمدتا بر یادگیری مبتنی بر تجربه و بازی آزاد به منظور ارتقا توان خودیادگیری و تکوین و رشد بهتر حیطههای شناختی، عاطفی، حرکتی و اجتماعی کودکان و نیز برقراری ارتباط مسالمتآمیز با طبیعت و مبتنی بر حفاظت از محیط زیست متمرکز است. بر اساس این یافتهها، پیشنهاد پژوهش حاضر بازنگری در مبانی تربیتی گونههای مختلف از مدارس طبیعت با تاکید بر تبیین دقیق از نسبت طبیعت و تربیت متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی به ویژه هستیشناسی و انسانشناسی اسلامی به منظور غنا بخشیدن به برنامههای تربیتی این مدارس و جلوگیری از پیامدها و آسیبهای محتمل ناشی از اتخاذ مبانی نامتناسب است. | ||
کلیدواژهها | ||
طبیعت؛ تربیت؛ مدارس طبیعت؛ برنامه درسی؛ فلسفه تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Finding the relationship between nature and education,: analyzing the experiences of nature schools in Iran from the perspective of educational principles and curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayyeh Ram | ||
Assistant Professor of curriculum studies Farhangian University (Teacher Education University of Iran ) Tehran-Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to explain the educational foundations and curriculum elements of the first nature schools in Iran. This study was conducted with a qualitative approach and case study method, and in parts, with descriptive-analytical analysis methods; the findings show that based on biophilia and emphasizing the evolutionary approach as the basic theory in these schools, the logic and goal elements in the curriculum of the first nature schools in Iran are: understanding the evolutionary perspective by the child and interacting and touching nature as an ancient and millions of years old habitat of humans and consequently considering oneself as a part of nature. In terms of other elements of the curriculum, the findings show that the educational program of the first nature schools and also the later schools established under this title, in practice mainly focuses on learning based on experience and free play in order to promote self-learning ability and better development and growth of children's cognitive, emotional, motor and social areas, as well as establishing a peaceful relationship with nature and based on environmental protection. Based on these findings, the present study proposes a review of the educational foundations of different types of nature schools, with an emphasis on a precise explanation of the relationship between nature and education in accordance with Islamic-Iranian culture, especially Islamic ontology and anthropology, in order to enrich the educational programs of these schools and prevent possible consequences and harms resulting from adopting inappropriate foundations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nature, education, nature schools, curriculum, educational philosophy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |