
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 530 |
تعداد مقالات | 4,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,891,551 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,584,036 |
ماقبلالطبیعه انسان معلق: بازخوانی فلسفه عقلگرایانه ابنسینا در کتاب الاشارات و التنبیهات | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2025.248348.1741 | ||
نویسنده | ||
سید احمد حسینی* | ||
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر بر آن است تا خوانشی نو از کتاب اشارات ابنسینا ارائه کند. مقاله حاضر از این فرضیه دفاع میکند که کتاب اشارات از ویژگی خاصی برخوردار است؛ به طوری که با آنکه مختصر است اما خلاصه فلسفه ابنسینا نیست؛ بلکه ابنسینا در این کتاب بر آن است تا ماقبلالطبیعه خود را ارائه کند. او در این راستا به بیان آن دسته از مباحث فلسفی میپردازد که صرفا به روش عقلی و بدون نیاز به مراجعه به طبیعت و بنابراین پیش از آشنایی با طبیعیات و صرفا بر مبنای مفاهیم و گزارههای پیشینی و عقلی قابل طرح باشند. منطق و طبیعیات این کتاب مبانی ماقبلالطبیعه آن را پایهگزاری می کنند به طوری که در آنها از مباحث زبانی و تجربی صرف نظر شده است. مباحث ماقبلالطبیعه کتاب اشارات شامل بحث از خودآگاهی، اثبات واجب الوجود، صفات او و فعل او میشود. در این راستا بحث از انسان معلق و معرفت نقش اساسی و مبنایی در طرح ماقبلالطبیعه اشارات ایفا میکند. بر این اساس، ابنسینا در نمط سوم اشارات معرفتشناسی عقلگرایانه خود را پایهریزی میکند و در ادامه اشارات به بیان فلسفه پیشینی عقلی – ماقبلالطبیعه - میپردازد که شامل اثبات واجب الوجود، صفات او، فعل بی واسطه او و نظام عقول و افلاک میشود. در نمطهای پایانی اشارات نیز سعادت همان انسان معلق یا عقل مجرد تبیین میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واجب الوجود؛ خودآگاهی؛ منطق؛ طبیعیات؛ مابعدالطبیعه؛ عقلگرایی؛ عرفان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Printaphysics of the Flying Man: Towards a New Reading of Avicenna’s al-Isharat wa al-Tanbihat | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Hosseini | ||
Associate Professor of Philosophy at Azarbaijan Shahid Madani University | ||
چکیده [English] | ||
Isharat has a unique characteristic and it differs from Avicenna's other encyclopedic works in its problems and attitudes; so although it is short, it is by no means a summary of his other works. Avicenna's main problem in his Isharat is whether we can have a first philosophy based exclusively on apriori rationalistic concepts and propositions? In other words, can we have - as he puts it – a Printaphysics (mā ghabl al-tabīa)? Avicenna’s ideal is to start from causes and conclude the effects without a need to refer to physical premises. In his Isharat, Avicenna works on the project of offering a purely rationalistic philosophy. The logic of Isharat provides the necessary methodological bases for this printaphysics. This first philosophy is of a pure intellect with no aposteriori experiences, the Flying Man, in which the effects are derived from the causes. According to Avicenna, the Printaphysics or what the Flying Man understands in an apriori way from mere intellectual analysis of the concept of existence and the Necessary Existent include: An immediate rational awareness of the self, Apriori concepts like existent, contingent, necessary, etc., The existence of some Necessary Existent, The Unity of the Necessary Existent, The negative attributes of the Necessary Existent, The Necessary Existent must have a direct effect, This effect must be eternal because the Necessary Existent must be complete cause, This effect must be unique based on the principle that from the one only one proceeds,, This process of emanation is based on Divine Providence, namely God’s knowledge of other entities which in turn is based on His self-knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Necessary existent, Self-awareness, Logic, Physics, Metaphysics, Rationalism, Mysticism | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |