
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 534 |
تعداد مقالات | 4,644 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,970,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,645,899 |
محسوس مشترک: مقایسۀ دیدگاه ارسطو و ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2025.248366.1742 | ||
نویسنده | ||
سیدمحمود یوسفثانی* | ||
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، گروه مطالعات ابن سینا | ||
چکیده | ||
یکی از مباحثی که در ضمن بحث از قوای ادراکی و در ذیل بحث از قوای پنجگانه حواس بیرونی مطرح میشود مسئله-ای با عنوان «محسوسات مشترک» است. محسوس مشترک نوعی از محسوس است که با همه یا برخی از قوای حس بیرونی ادراک میشود و اختصاص به هیچیک از حواس خاص ندارد. ارسطو در رسالۀ نفس ضمن بحث از محسوسات خاصِّ هر حس، محسوسات مشترک میان آنها را نیز مورد توجه قرارداده و مباحثی را در بارۀ آنها مطرح کرده است. این مباحث را در ذیل این چند عنوان می توان دسته بندی کرد: چیستی محسوس مشترک، بالذات یا بالعرض بودن محسوس مشترک، واسطهمند بودن محسوس مشترک، مصادیق محسوس مشترک و عدم نیاز به قوۀ حسی مستقل در ادراک محسوس مشترک. ابن سینا نیز در نفس شفا ضمن طرح مسئله محسوسهای مشترک هم در غالب مباحث ارسطو در این باب تصرفاتی کرده و هم مباحثی چند را که ارسطو مطرح نکرده بوده، مورد توجه قرار داده است: در بیان چیستی محسوس مشترک تعریف ارسطو را اصلاح کرده، در بالذات یا بالعرض بودن آن، نشانههای مدرَک بالذات را تدقیق کرده، و در واسطهمند بودن محسوس مشترک نشان داده است که چگونه می توان از آن برای اثبات بالذات بودن محسوس مشترک استفاده کرد. در مورد مصادیق محسوس مشترک نیز دایرۀ مصادیق آن را توسعه داده است. در مورد بینیازی از حس دیگری برای ادراک محسوسات مشترک نیز استدلال خاصی در باره محال بودن وجود چنین حسی ارائه کرده است. کلیدواژه: محسوس، محسوس مشترک، ادراک بالذات، ادراک بالعرض، ابن سینا، ارسطو | ||
کلیدواژهها | ||
'؛ محسوس'؛ محسوس مشترک'؛ ارسطو'؛ ؛'؛ ابن سینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation and comparison of the viewpoints of Aristotle and Ibn Sina | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyedmahmoud yousofsani | ||
Faculty member of Iranian Institute of Philosophy | ||
چکیده [English] | ||
One of the topics that comes up in the discussion of cognitive faculties and under the discussion of the five external senses is a matter related to common sensibles. Common sensible is a type of perception that is perceived by all or some of the external senses and does not belong to any specific sense. Aristotle, in his De Anima, discusses not only the specific sensible of senses, but also the common sensibles among them, presenting discussions related to these topics. These topics can be categorized under the following titles: the nature of the common sensible, the essential or accidental being of the common sensible, the mediated nature of the common sensible, examples of the common sensible, and the lack of need for an independent sense power in the perception of the common sensible. Ibn Sina, in the Book of Healing, has also made alterations to Aristotle's discussions on common sensibles and has addressed several issues that Aristotle did not bring up. In explaining the essence of the common sensible, he has refined Aristotle's definition, clarified the essential or accidental nature of the evidence of the essential, and demonstrated how the common sensible, being mediated, can be utilized to prove its essential nature. It has also expanded the scope of its tangible common examples. There is also a specific argument regarding the impossibility of the existence of such a sense, which makes one independent from the other senses for the perception of shared phenomena. keyword: sensible, common sensible. essential perception. accidental perception. Ibn Sina. Aristotle | ||
کلیدواژهها [English] | ||
', common sensible', Aristotle', ؛', Ibn Sina | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |