
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 538 |
تعداد مقالات | 4,679 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,130,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,760,039 |
مؤلفه های «خرد» و دلالت های آن ها در اصول تربیت دینی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.247941.1917 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی روستا* 1؛ سید حمیدرضا علوی2؛ مراد یاری دهنوی3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2استاد بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
3دانشیار بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
دینداری بسیاری از متربیان به دلیل قشری گری و سطحی نگری در فهم دین با چالشهای جدی مواجه است. استفاده از مؤلفه های خرد در طراحی اصول تربیت دینی می تواند منجر به شکل گیری شناخت عمیق و ژرف متربیان نسبت به معارف دین شود. لذا هدف پژوهش استخراج مؤلفه های خرد و استنتاج دلالت های آن ها در اصول تربیت دینی می باشد. برای استخراج مؤلفه های خرد از روش توصیفی و تحلیلی و برای استنتاج اصول تربیت دینی از روش استنتاجی فرانکنا استفاده گردید؛ جامعه پژوهش شامل همه نظریات حوزه ی خرد است و نمونه آن شامل پراستنادترین نظریات این حوزه است. بعد از استخراج مر تبط ترین مؤلفه های این نظریات با تربیت دینی، با مبنا قرار دادن این مؤلفه ها به عنوان گزاره های واقع نگر در ترکیب با گزاره هنجارین اصول تربیت دینی استنتاج شدند. یافته ها شامل اصول جدید تربیت دینی: «افزایش آگاهی و بصیرت دینی»، «کنارگذاشتن تعصبات دینی»، «بهره مندی از تجربیات دینی خود»، «تامل در معارف دینی»، «بررسی انتقادی باورهای دینی خود و اجتماع»، «تلاش برای پاسخ دادن خلاقانه به سؤالات و شبهات دینی»، «شناختِ شناخت های دینی خود و تنظیم آن ها»، «بهره مندی از معارف دینی در حل چالش های زندگی»، «تقویت معنویت دینی در راستای تعالیم دینی» و «مدیریت نمودن هیجانات» می باشد. یافته ها پژوهش نشان می دهد که ژرف نگری در معارف دینی مستلزم توجه به سه حیطه ی شناختی، عاطفی و عملی-تجربی می باشد؛ به طوری که فرد با ایجاد تغییرات مطلوب در هر سه حیطه بخصوص بعد شناختی می تواند به ژرف نگری دینی دست یابد. پیشنهاد می شود در طراحی برنامه درسی تربیت دینی از این اصول جدید استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خرد؛ اصول تربیتی؛ تربیت دینی؛ قشری گری؛ سطحی نگری؛ ژرف نگری دینی؛ روش استنتاجی فرانکنا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Components of "Wisdom" and Their Implications for the Principles of Religious Education | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi rosta1؛ Seyed HamidReza Alavi2؛ Morad YariDehnavi3 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran | ||
2Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The religious devotion of many learners faces significant challenges due to dogmatism and a superficial approach in understanding religion. Utilizing the components of wisdom in designing the principles of religious education can lead to the formation of a deep and profound cognition among learners regarding religious knowledge. Consequently, the objective of this research is to extract the components of wisdom and to deduce their implications for the principles of religious education. The descriptive-analytical method was used to extract the components of wisdom, and Frankena's deductive method was employed to deduce the principles of religious education. The research population encompassed all theories in the field of wisdom, with the sample consisting of the most highly-cited theories in this domain. After extracting the most relevant components of these theories to religious education, and by basing them as factual propositions combined with the normative proposition, the principles of religious education were deduced. The findings include new principles of religious education: "Enhancing religious awareness and insight," "Abandoning religious prejudices," "Utilizing one's own religious experiences," "Reflecting on religious knowledge," "Critically examining one's own and the community's religious beliefs," "Striving to answer religious questions and doubts creatively," "Understanding and regulating one's own religious cognitions," "Utilizing religious knowledge to resolve life's challenges," "Strengthening religious spirituality in accordance with religious teachings," and "Managing emotions." The research findings indicate that achieving a profound understanding of religious knowledge necessitates attention to three domains: cognitive, affective, and practical-experiential. This means an individual can attain a profound religious understanding by effecting desirable changes in all three domains, particularly the cognitive dimension. It is recommended that these new principles be used in designing the religious education curriculum.ر | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Wisdom, Educational Principles, Religious Education, Dogmatism, Superficial Approach, Profound Religious Understanding, Frankena', s Deductive Method | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |