
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 538 |
تعداد مقالات | 4,679 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,129,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,759,443 |
بررسی میزان توجه به ساحت های ششگانه تربیتی در کتاب های درسی علوم تجربی و ریاضیات دوره ابتدایی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.247796.1908 | ||
نویسنده | ||
مرزبان ادیب منش* | ||
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب های درسی علوم تجربی و ریاضیات دوره ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع تجلیل محتوا بود. جامعه تحلیلی پژوهش شامل کتب " علوم تجربی " و " ریاضیات "دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. دادههای پژوهش با استفاده از شیوه تحلیلی آنتروپی شانون، تحلیل و توصیف شدند. نتایج حاکی از آن است که از بین کتابهای درسی علوم تجربی 6 پایه، بیشترین توجه به ابعاد و مؤلفههای ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب علوم تجربی سال پنجم با 40/19 درصد و کمترین توجه در کتاب علوم تجربی سال دوم با 85/11 درصد میباشد. همچنین براساس نتایج به دست آمده در کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، بیشترین توجه به بعد زیستی و بدنی با 55/32 درصد و کمترین توجه به بعد زیباییشناختی و هنری با 50/7 درصد اعمال شده است. از بین کتابهای درسی ریاضی 6 پایه، بیشترین توجه به ابعاد و مؤلفههای ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب ریاضی سال ششم با 00/18 درصد و کمترین توجه در کتاب ریاضی سال دوم با 50/15 درصد میباشد. همچنین براساس نتایج به دست آمده در کتابهای درسی ریاضی دوره ابتدایی، بیشترین توجه به بعد علمی و فناوری با 37/36 درصد و کمترین توجه به بعد سیاسی و اجتماعی با 37/11 درصد اعمال شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مقطع ابتدایی؛ ساحت های تربیتی؛ ریاضی؛ علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
present study is to investigate the level of attention paid to the six areas of education, the document of fundamental transformation of education | ||
نویسندگان [English] | ||
marzban adibmanesh | ||
... | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study is to investigate the level of attention paid to the six areas of education, the document of fundamental transformation of education, in the textbooks of experimental sciences and mathematics for the primary school. The research method was a descriptive study of content. The analytical population of the study included the books of "Experimental Sciences" and "Mathematics" for the primary school in the academic year 1402-1403. The research data were analyzed and described using the Shannon entropy analytical method. The results indicate that among the textbooks of experimental sciences for the sixth grade, the most attention is paid to the dimensions and components of the six areas of education, the document of fundamental transformation of education, in the fifth-year experimental sciences textbook with 19.40 percent, and the least attention is paid to the second-year experimental sciences textbook with 11.85 percent. Also, based on the results obtained in the textbooks of experimental sciences for the primary school, the most attention is paid to the biological and physical dimension with 32.55 percent, and the least attention is paid to the aesthetic and artistic dimension with 7.50 percent. Among the 6th grade math textbooks, the most attention to the dimensions and components of the six areas of the fundamental transformation of education is paid to the 6th grade math textbook with 18.00 percent and the least attention is paid to the 2nd grade math textbook with 15.50 percent. Also, based on the results obtained in the elementary school math textbooks, the most attention is paid to the scientific and technological dimension with 36.37 percent and the least attention is paid to the political and social dimension with 11.37 percent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Elementary school, educational areas, mathematics, experimental sciences | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |