
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 538 |
تعداد مقالات | 4,679 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,127,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,758,751 |
ارائه الگوی سیاستگذاری فرهنگی مبتنی بر پیشرانهای موثر در آموزش مجازی دانشگاه | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2025.248851.2136 | ||
نویسندگان | ||
سمانه مرادی* 1؛ عباسعلی قیومی2؛ اسماعیل کاووسی3 | ||
1گروه سیاستگذاری فرهنگی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2گروه مدیریت فرهنگی و مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران | ||
3گروه سیاستگذاری فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف طراحی الگوی سیاستگذاری فرهنگی آموزشمجازی دانشگاه با رویکرد آیندهپژوهانه به عنوان چارچوبی نظامیافته و عملیاتی به نگارش درآمد. سیاستگذاری بر مبنای آیندهپژوهی رویکرد پیشدستانه را تقویت می کند تا قبل از ایجاد مسئله، شرایط را مدیریت کرده و با ارائه راهحلی مبتنی بر آراء ذینفعان، احتمال بروز مشکل و بحران به حداقل رساند. دانشگاه یکی از مراکزراهبردی در کشور بوده و به عنوان نهادی هوشمند، خودتنظیم و خودراهبر راهی جز حرکت به سمت الگوی آیندهنگاری راهبردی ندارد. پیشران آموزشمجازی، یکی از محرکهای اصلی پارادایم پایداری در دانشگاه است که به عنوان دستیارجدی نظام آموزشی سنتی در مدیریت بحران ایفای نقش می کند، با اینوجود هویت اجتماعی دانشگاه در نظام آموزش مجازی، نگرانی های روزافزونی را نسبت به آینده این نظام در دانشگاه خصوصاً دربعد فرهنگی–اجتماعی بوجود آورده است. این تحقیق، از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی بوده و ماهیت آن توصیفی-اکتشافی است. در این راستا با همراهی پنل خبرگان از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، با کمک روش تحلیل تأثیرساختارمتقابل و نرمافزار میکمک پیشرانهای موثر شناسایی گردید وبراساس نتایج بدست آمده، باروش SSM (روش سیستمهای نرم) الگوی سیاستگذاریفرهنگی بر اساس تعاملات پیچیده بین عوامل، توجه به ذینفعان متعدد سیستم آموزشمجازی در دانشگاه، تضاد بین جهانیسازی آموزشمجازی و الزامات فرهنگی ایرانی_اسلامی و تغییرات شدید فناوری، طراحی گردید. این الگو براساس مدل فرایندی، در 5 مرحله طراحی گشتهاست که مرحله اول، پیشبینی، تجویز و تصمیمگیری در مورد سیاستهای فرهنگی متناسب با نیاز حال و آینده، مرحله دوم، شکلگیری و انتخاب سیاستها، مرحله سوم، اجرای سیاستها، مرحله چهارم، ارزیابی پسینی سیاستها و مرحله پنجم، تعدیل، اصلاح یا تثبیت سیاستها می باشد. این الگو باحفظ جامعیتنسبی، عقلانیتومنطق متعارفوتوجه به-ذینفعان، به عنوان انگاره ای ساده اولاً حدود و ثغور سیاستگذاری در دانشگاه، ثانیاً جایگاه آموزشمجازی در دانشگاه و ثالثاً متمرکز بر روندها و پیشرانهای موثر در حوزه سیاستگذاری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستگذاری فرهنگی؛ الگو؛ پیشرانهای مؤثر؛ آموزش مجازی؛ آینده پژوهی | ||
موضوعات | ||
سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a cultural policy-making model based on effective drivers in university virtual education | ||
نویسندگان [English] | ||
samaneh moradi1؛ abbasali ghayoomi2؛ esmaeil Kavousi3 | ||
1Department of Cultural Policy, NT.C., Islamic Azad University | ||
2Department of Cultural Management and Media Managemen, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Department of Cultural Policy NT.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article designs a futures-oriented cultural policy model for virtual education in universities. It proposes a proactive framework to anticipate challenges and minimize crises by incorporating stakeholder input. While virtual education is a key driver for sustainability and complements traditional systems, especially in crises, it raises concerns about preserving the university's social identity in the digital realm, particularly socio-culturally. The model addresses the tension between globalized education and specific cultural requirements, aiming to provide a structured approach for effective policy-making in this evolving field. This research is developmental-applied in terms of its purpose and its nature is descriptive-exploratory. In this regard, with the assistance of a panel of experts through in-depth and semi-structured interviews, effective drivers were identified with the help of the interaction structure impact analysis method and the Mic-Mac software. Based on the results obtained, a cultural policy-making model was designed using the SSM (Soft Systems Method) method based on complex interactions between factors, attention to the multiple stakeholders of the virtual education system in the university, the conflict between the globalization of virtual education and Iranian-Islamic cultural requirements, and drastic technological changes. This model has been designed based on a process model in 5 stages, the first stage being prediction, prescription, and decision-making regarding cultural policies in accordance with current and future needs, the second stage being the formation and selection of policies, the third stage being the implementation of policies, the fourth stage being the ex post evaluation of policies, and the fifth stage being the adjustment, modification, or stabilization of policies.This model, while maintaining relative comprehensiveness, rationality, and attention to stakeholders, is a simple concept that firstly considers the limits and pitfalls of policymaking in universities, secondly the place of virtual education, and thirdly focuses on effective trends and drivers in the field of policymaking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural policymaking, model, effective drivers, virtual education, future studies | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |