
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 539 |
تعداد مقالات | 4,671 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,149,388 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,782,381 |
نقش مهارتهای زندگی در گرایش به اعمال دینی نوجوانان: با تأکید بر مهارت ارتباطی و تفکر انتقادی | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/rc.2025.248777.2132 | ||
نویسندگان | ||
زاهده رحمانیان* 1؛ اباذر کافی موسوی2 | ||
1دکتری روانشناسی، استادیار، پردیس فاطمه الزهرا، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
طبق مدل گلاک و استارک، دینداری نوجوانان شامل ابعاد اعتقادی، مناسکی، عاطفی و پیامدی تحت تأثیر نهادها شکل میگیرد، اما جهانیشدن و فضای مجازی باعث فاصله بین باور و عمل دینی آنها شده است. هدف این پژوهش ارائه الگویی بومی برای تربیت دینی نوجوانان اصفهان با تمرکز بر مهارتهای زندگی بود. این پژوهش با استفاده از ترکیب روشهای کیفی و کمی انجام شد: نمونه کمی شامل ۳۸۲ دانشآموز متوسطه به روش تصادفی خوشهای و نمونه کیفی شامل ۸۴ دانشآموز با مصاحبههای نیمهساختاریافته به روش نمونهگیری هدفمند بود که بهعنوان نمایندگان گروه سنی نوجوان انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای مهارتهای زندگی، دینداری، عمل به باورهای دینی و جهتگیری مذهبی بودند. یافتههای کیفی نشان داد که گرایش دینی نوجوانان اصفهانی نتیجه تعامل خانواده، مدرسه و جامعه و شکلگیری مهارتهای زندگی است که ضمن واسطهگری بین نهادهای تربیتی و دینداری، به بازتولید ارزشها و نمادهای دینی محلی کمک میکند. یافتههای کمی با تایید یافتههای کیفی نشان داد مهارتهای زندگی، بهویژه مهارت ارتباطی، رابطه معنادار اما محدود با ابعاد مختلف دینداری دارند. متغیرهای جنسیت، پایه تحصیلی و سن نیز در برخی ابعاد دینداری اثرگذار بودند (01.>p). نتایج ترکیبی حاکی از آن است که مهارتهای زندگی نقش واسطهای میان نهادهای تربیتی و گرایش دینی نوجوانان دارند، اما میزان واریانس تبیینشده محدود بود (0.01>p ؛04.-12.=R2). در نتیجه، گرایش دینی نوجوانان اصفهان محصول تعامل نهادهای تربیتی در بستری بومی است که در آن مهارتهای زندگی بهعنوان حلقه واسط، فرآیند درونیسازی باورها و تبدیل آنها به عمل دینی را تسهیل میکنند. بعلاوه، در الگوی بومی تربیت دینی اصفهان، تمرکز بر آموزش غیرمستقیم مهارتهای زندگی، تقویت تفکر انتقادی، ارتقای سواد رسانهای و الگوسازی دینی در خانواده، مدرسه و جامعه است. | ||
کلیدواژهها | ||
دینداری نوجوانان؛ مهارتهای زندگی؛ الگوی بومی اصفهان؛ مدل گلاک و استارک | ||
موضوعات | ||
روانشناسی و فرهنگ و ارتباطات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Life Skills in Adolescents’ Religious Orientation: Emphasizing Communication and Critical Thinking | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahedeh Rahmanian1؛ Abazar KafiMousavi2 | ||
1Ph.D. in sports psychology, assistant professor, Fatemeh Al-Zahra Campus, Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
According to the Glock and Stark model, adolescents’ religiosity consists of belief, ritual, experiential, and consequential/experiential practice,, is shaped by social institutions; nevertheless, globalization and digital media have contributed to a widening gap between religious belief and practice. This study aimed to develop a culturally grounded model for the religious education of adolescents in Isfahan, with a focus on life skills. A mixed-methods design was employed: the quantitative sample consisted of 382 high school students selected through cluster random sampling, while the qualitative sample comprised 84 students chosen through purposive sampling for semi-structured interviews, representing the adolescent age group. Research instruments included questionnaires on life skills, religiosity, adherence to religious beliefs, and religious orientation. Qualitative findings indicated that the religious orientation of adolescents in Isfahan is the result of the interaction between family, school, and society, as well as the development of life skills. These life skills, while mediating between educational institutions and religiosity, contribute to the reproduction of local religious values and symbols. Quantitative findings, supporting the qualitative results, showed that life skills—particularly communication skills—have a significant but limited relationship with various dimensions of religiosity. Variables such as gender, grade, and age were also influential in certain aspects of religiosity (p<.01). The combined results suggest that life skills play a mediating role between educational institutions and adolescents’ religious orientation, although the explained variance was limited (R²=.12–.04;p<.01). Consequently, the religious orientation of Isfahan’s adolescents emerges from the interaction of educational institutions within a local context, where life skills serve as an intermediary that facilitates the internalization of beliefs and their translation into religious practice. Furthermore, in the local model of religious education in Isfahan, the emphasis is on indirect teaching of life skills, fostering critical thinking, enhancing media literacy, and promoting religious role modeling within the family, school, and community. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adolescents’ religiosity, life skills, Isfahan localized model, Glock and Stark model | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |