
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 539 |
تعداد مقالات | 4,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,195,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,836,941 |
چالش های فهماندن مفهوم خدا و رابطه انسان با طبیعت مبتنی بر تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.247919.1914 | ||
نویسندگان | ||
نسترن علیزاده؛ اکبر صالحی* ؛ سوسن کشاورز | ||
دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش درراستای تحلیل چالشهای فهماندن مفهوم خدا و رابطه انسان باطبیعت مبتنی برتجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی انجام شده است؛ در این راستا تحقیق از نوع کیفی است، وباروش پدیدارشناسی تفسیری انجام شده است. جامعه نمونه پژوهش، معلمان با تجربه دراستان تهران و کرج میباشند، که براساس نمونهگیری هدفمند، وازنمونه گیری دردسترس انتخاب وداده های نمونه گیری در12 نفر به اشباع نظری رسید. دادهها با روش تحلیل مضمون و با کمک نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. در رابطه بااین سئوال که معلمان با تجربه باچه چالشهایی برای آموزش مفهوم خدابه دانشآموزان ابتدایی روبرو هستند؟ 7 مضمون سازماندهنده شامل:عدم تناسب آموزش مفهوم خدا با سطح آگاهی و سن دانشآموزان، ایجاد ترس بی مورد توسط برخی ازمعلمان ازخداد بین دانشآموزان، بvخورد نامناسب والدین نسبت به سئوالات تکراری دانشآموزان در موردخدا، سختگیری معلمان و رفتار نادرست آنها، عدم اعتقاد برخی ازخانوادهها نسبت به دین و ..، معلمان ناکارآمد و گرایش به روش-های آموزشی مستقیم و یک سویه در انتقال مفاهیم دینی شناسایی شدن. سپس در رابطه با سوال دیگر پژوهش یعنی ،معلمان باچالشهای در خصوص تفهیم آموزش رابطه انسان با خدا و طبیعت به دانش آموزان مواجه هستند، 4 مضمون سازماندهنده شامل: محدودیتهای مالی و فرهنگی مدارس و خانواده،عدم تمرکز بر تجربیات ملموس کودکان، غفلت ازفرایند تامل ودرون اندیشی در آموزش طبیعت محور و کاستی در بهرهگیری از رسانه ها و ابزارهای آموزشی طبیعتمحور استخراج شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که معلمان دوره ابتدایی با چالشهای متعددی درآموزش مفهوم خداو رابطه انسان باطبیعت روبرو هستندکه عمدتاً ناشی از عدم تناسب محتوای آموزشی با سطح شناختی کودکان، روشهای تدریس نامناسب و محدودیتهای محیطی و نیزناکارآمدی برخی از معلمان در خصوص آموزش مفهوم خدابه دانش آموزان ابتدایی است.برای غلبه براین چالشها، بازنگری در شیوههای آموزشی و نیز متناسب ساختن محتوی درسی با توجه به تجربیات زیستی کودکان و همچنین بازآموزی معلمان ضروری به نظرمیرسد | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان؛ چالش ها؛ آموزش مفهوم خدا؛ رابطه انسان و طبیعت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The challenges of understanding the concept of God and the relationship between humans and nature based on the lived experience of elementary school teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Nastaran Alizadeh؛ Akbar Salehi؛ Susan Keshavarz | ||
kharazmi university | ||
چکیده [English] | ||
The research was conducted to analyze the challenges of teaching religious concepts to elementary school students: a qualitative study Nature Based on the Lived Experience of. teachers; in this regard, the research is qualitative and was conducted using the phenomenological Harmonistic research method. The sample population of the research is experienced teachers in Tehran and Karaj provinces, who were determined to be 12 based on purposive sampling and reached saturation at 12 people. The data were analyzed using thematic analysis with the help of MAXQDA software. Regarding the question, what challenges do experienced teachers face in teaching the concept of theology to elementary school students? The result showed that 7 organizing themes were identified, including: the incompatibility of teaching the concept of God with the level of awareness and age of students, creating fear of God among students, inappropriate attitude of parents towards students' repeated questions, strictness of teachers and their incorrect behavior, lack of belief in religion in some families, etc., ineffective teachers, and tendency towards direct and one-sided educational methods in transmitting religious concepts. Then, regarding the question of what challenges elementary school teachers face in teaching elementary school students about the relationship between humans and God and nature? The result of interview showed that four organizing themes were extracted, including: financial and cultural limitations of schools and families, lack of focus on children's tangible experiences, neglect of the process of reflection and introspection in nature-centered education, and shortcomings in the use of nature-centered educational media and tools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Lived Experience research, teachers, teaching the concept of God the relationship between man and nature, challenges, elementary students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |