
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 540 |
تعداد مقالات | 4,678 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,235,295 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,869,397 |
بررسی تطبیقی اندیشۀ فارابی و ابنسینا دربارۀ نقش اجتماع در سعادت انسان | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2025.248835.1753 | ||
نویسندگان | ||
موسی عبداللهی نسب* ؛ سید احمد حسینی | ||
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - تبریز | ||
چکیده | ||
چکیده سعادت بهعنوان غایت نهایی حیات انسانی، از بنیادیترین مسائل فلسفه اسلامی است. فیلسوفان مشاء، با الهام از میراث یونانی و تکیه بر مبانی معرفتی و دینی اسلام، کوشیدهاند تا نسبت فرد، اجتماع و سعادت را عقلانی و نظاممند تبیین کنند. در این میان، فارابی و ابنسینا بهعنوان دو چهره شاخص این مکتب، هر یک در قالبی متمایز، به بررسی پیوند اجتماع و سعادت پرداختهاند. فارابی اجتماع را شرطی ضروری برای نیل به سعادت میداند. وی در آثار سیاسی و فلسفی خود، بهویژه در آراء اهل مدینه فاضله، سعادت را غایت نهایی زندگی انسانی دانسته و اجتماع را شرط لازم برای تحقق آن معرفی کرده است. در حالی که ابنسینا اجتماع را بیشتر وسیلهای برای معیشت و رفع نیازهای زندگی تلقی میکند. از یکسو، فارابی با نگاه آرمانگرایانه و طرح مدینه فاضله، اجتماع را زیربنای تحقق سعادت میداند و از سوی دیگر، ابنسینا با تأکید بر معیشت و عقل نظری، سعادت را بیش از آنکه بر بنیاد ساختار اجتماعی بداند، در پرورش عقل و معرفت فردی جستوجو میکند. افزون بر این، دو فیلسوف در روش تحصیل سعادت، سازوکار تحقق فضایل، و نیز میزان تأکید بر ابعاد عقلانی، اخلاقی و شرعی جامعه، تفاوتهای معناداری دارند. این مطالعه، ضمن بازنمایی تفاوتهای اساسی در اندیشه این دو متفکر، افقی تازه برای فهم نسبت سعادت فردی و ساختار اجتماعی در فلسفه اسلامی میگشاید. واژگان کلیدی: سعادت، اجتماع، فارابی، ابنسینا، مدینه فاضله | ||
کلیدواژهها | ||
سعادت؛ اجتماع؛ فارابی؛ ابنسینا؛ مدینه فاضله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of al-Fārābī’s and Ibn Sīnā’s Thought on the Role of Society in Human Happiness | ||
نویسندگان [English] | ||
mousa abdollahinasab؛ Seyyed ahmad hossinee | ||
Azarbaijan Shahid Madani University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Happiness, as the ultimate goal of human life, constitutes one of the most fundamental questions in Islamic philosophy. The Peripatetic philosophers, inspired by the Greek intellectual heritage and grounded in Islamic epistemological and religious principles, endeavored to provide a rational and systematic account of the relationship between the individual, society, and happiness. Within this framework, al-Fārābī and Ibn Sīnā, as two eminent representatives of the school, each approached the nexus of society and happiness in distinct ways. Al-Fārābī considered society an indispensable condition for attaining happiness. In his political and philosophical writings—most notably Opinions of the People of the Virtuous City—he regarded happiness as the ultimate telos of human life and introduced society as the necessary foundation for its realization. By contrast, Ibn Sīnā largely conceived of society as a means to livelihood and the satisfaction of human needs. On the one hand, al-Fārābī, through his idealistic vision and formulation of the virtuous city, viewed society as the cornerstone of human happiness; on the other hand, Ibn Sīnā, with his emphasis on livelihood and theoretical intellect, sought happiness less in social structures and more in the cultivation of reason and individual knowledge. Moreover, the two philosophers exhibit significant divergences in their accounts of the methods of attaining happiness, the mechanisms for realizing virtues, and the degree of emphasis placed on the rational, ethical, and religious dimensions of society. This study, by elucidating these fundamental differences, offers a new horizon for understanding the relationship between individual happiness and social structure in Islamic philosophy. Keywords: Happiness; Society; al-Fārābī; Ibn Sīnā; Virtuous City | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Happiness, Society, al-Fārābī, Ibn Sīnā, Virtuous City | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |