
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 540 |
تعداد مقالات | 4,678 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,235,295 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,869,397 |
تبیین پارادایمِ پژوهشی «حیات طیبه» با تأکید بر آرای علامه طباطبایی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/prr.2025.246058.1924 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم کیمیایی دوین* 1؛ فرشاد شریعت2؛ سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی3؛ امید شفیعی قهفرخی4 | ||
1دانش آموخته دکتری علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه اندیشه سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه اندیشه سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه سیاستگذاری و حکمرانی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
حیات طیبه احیا حیاتی حقیقى، جدید، بالا و والاتر از حیات عمومى است که آثار تکوینی به همراه دارد. این مفهوم قرآنی میتواند بر انگارههای پیشرفت، بهروزی و خوشبختی دلالت کند. این انگارهها در دنیای مدرن امروز، سامانبخش ساحتهای متنوّع فعالیّت فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی هستند. بهکارگیری گستردة حیات طیبه با دلالتهای مختلف، موجب آشفتگی مفهومی و سرگردانی پژوهشگران در کاربست اصولی آن میشود. پارادایم پژوهشی بهمثابه یک رویکرد با ایجاد بستری برای درک ماهیت دانش و روشهای تولید آن، به محققان کمک میکند تا مفروضات و باورهای اساسی که به پژوهش آنها شکل میدهد را شناسایی کنند. بر این اساس هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی پارادایم پژوهشی حیات طیبه مبتنی بر آرای علامه طباطبایی از طریق روش تفسیر متنمحور و جمعآوری داده اسنادی است. پارادایم پژوهشی حیات طیبه با توجه به چهار عنصرِ هستیشناسی، ارزششناسی، معرفتشناسی و روششناسی مبتنی بر آرای علامه طباطبایی پیریزی شد و نمایان گشت که حیات طیبه در ساحت هستیشناسی از طریق سیر تدریجی در عوالم سهگانه (از ماده تا مثال و عقل) در قوس صعود محقق میشود. از منظر ارزششناسی، ارزش نهایی این حیات در تحقق مقام خلیفه الهی نهفته است که با ایمان و عمل صالح و با درنظرگیری اصل تاروپودگی در حوزه روششناسی به دست میآید. از نگاه معرفتشناسی نیز، درک و تحصیل این حیات، مشروط به سیر وجودی نفس و اعتباریات عملی است. | ||
کلیدواژهها | ||
پارادایم پژوهشی؛ حیات طیبه؛ علامه طباطبایی؛ قرآن کریم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Research Paradigm of “Al-Hayat al-Tayyiba” in Light of Muhammad Husayn Tabatabaʾi’s Thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Kimiyaei Devin1؛ Farshad Shariat2؛ Mohammadreza Tabatabaei3؛ Omid Shafiei Ghahfarokhi4 | ||
1Ph.D. Graduate in Political Science, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
2Professor, Department of Political Thought, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Political Thought, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
4Assistant Professor, Department of Governance and Policy-Making, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
“Al-Hayat al-Tayyiba” (the Qurʾanic concept of a pure life) represents a higher, genuine, and elevated form of existence, surpassing ordinary life and carrying ontological implications. This concept can inform notions of progress, well-being, and happiness, which in today’s modern world structure diverse realms of individual, familial, social, and political activities. However, the extensive and varied application of this concept has led to conceptual ambiguity, complicating its systematic use by researchers. A research paradigm provides a framework for understanding the nature of knowledge and the methods of its production, enabling researchers to identify the fundamental assumptions and beliefs shaping their inquiry. Accordingly, the main objective of this study is to explicate the research paradigm of al-Hayat al-Tayyiba based on the thought of Muhammad Husayn Tabatabaʾi, using a text-oriented hermeneutic approach and documentary data collection. The research paradigm of al-Hayat al-Tayyiba was developed along four elements: ontology, axiology, epistemology, and methodology. Ontologically, al-Hayat al-Tayyiba actualizes through a gradual ascent across the three realms of existence—from the material, through the imaginal, to the intellectual. Axiologically, the ultimate value of this life lies in the realization of the station of Divine Vicegerency (khalīfa Allah). Epistemologically, comprehension and attainment of this life are contingent upon the soul’s existential journey and the exercise of practical mental constructs (iʿtibāriyāt). Methodologically, faith and righteous deeds constitute the two fundamental pillars for actualizing al-Hayat al-Tayyiba. However, the manner and process of actualization are also contingent upon the principle of contextual embeddedness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
research paradigm, al-Hayat al-Tayyiba, Muhammad Husayn Tabatabaʾi, Qurʾan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |