
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 540 |
تعداد مقالات | 4,678 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,235,295 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,869,397 |
برادر خوانی قاتل و مقتول یا اولیای او در قتل عمد با نظر به آیه 178 سوره بقره | ||
مطالعات قرآن و حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/qhs.2025.248167.4133 | ||
نویسنده | ||
محمدحسن موحدی ساوجی* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مفید، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
دین اسلام، مسلمانان را برادران یکدیگر خوانده و رابطۀ اخوت را میان آنان برقرار ساخته است. توصیف مؤمنان به برادران یکدیگر، در حقیقت تأکید بر حقوق متقابل آنان، همبستگی، تعاون و یاریرسانی میان آنان و پرهیز از پراکندگی است. از مواردی که به این برادری تصریح شده، در آیۀ 178 سورۀ بقره است. یک سوی افراد این آیه قاتل در قتل عمد است، و همین امر موجب شده است تا مفسران را به تکاپو آورد که این برادری میان چه افرادی در این آیه اعتبار شده، و اگر قاتل عمد یکی از اطراف آن است، از چه رو از وی به برادر دینی یاد شده است. گویا عدم فسق و عدم ارتکاب گناه کبیره از شرایط برقراری برادری دینی نزد بیشتر مفسران به شمار آمده است. این مقاله درصدد ارائه و اثبات این برداشت است که برادری دینی میان همه طبقات ایمانی و افراد جامعه اسلامی است، و ارتکاب گناه کبیره و فسق، مانع از این اعتبار نیست. و اساساً هدف از اعتبار برادری دینی در آیات قرآن کریم همدلی میان همه افراد جامعه اسلامی است، و این همبستگی تنها در صورتی تحقق خواهد یافت که طرد و دوگانهسازی از جامعه اسلامی رخت بربندد و حتی مؤمنانی که در مراتب نازله ایمانی قرار دارند نیز مشمول اعتبار برادری گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
برادری؛ اخوت؛ قتل عمد؛ برادری دینی؛ همبستگی اسلامی؛ حقوق ایمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Calling the murderer and the victim or his relatives brothers in intentional murder in light of verse 178 of Surah Al-Baqarah | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hasan Movahedi Saveji | ||
Assistant Professor of Quran and Hadith Studies, Mofid University, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The religion of Islam has called Muslims brothers and established a relationship of brotherhood between them. Describing believers as brothers is in fact an emphasis on their mutual rights, solidarity, cooperation and assistance between them and avoiding dispersion. One of the cases that has been clarified for this brotherhood is in verse 178 of Surah Al-Baqarah. One of the people in this verse is the murderer in intentional murder, and this has caused the commentators to struggle to determine among whom this brotherhood is recognized in this verse, and if the murderer is one of those around him, why is he called a religious brother? It seems that the absence of corruption and the absence of committing a major sin are among the conditions for establishing religious brotherhood for most commentators. This article seeks to present and prove the notion that there is religious brotherhood among all faith classes and individuals in the Islamic society, and that committing a major sin and depravity does not prevent this validity. And basically, the purpose of the recognition of religious brotherhood in the verses of the Holy Quran is empathy among all members of the Islamic community, and this solidarity will only be realized if exclusion and dualism are eliminated from the Islamic community and even believers who are at lower levels of faith are included in the recognition of brotherhood. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
brotherhood, fraternity, intentional homicide, religious brotherhood, Islamic Solidarity, religious rights | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |