| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 546 |
| تعداد مقالات | 4,725 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,457,002 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,045,408 |
اخلاق عمومی، دین و حقوق بشر: مطالعه موردی الزامات پوشش اجتماعی عفیفانه در جامعه ایرانی | ||
| فقه و حقوق خانواده | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/flj.2025.248210.2179 | ||
| نویسنده | ||
| مریم احمدی نژاد* | ||
| استادیار دانشگاه الزهراء(س)،پژوهشکدة زنان، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| اخلاق عمومی بهعنوان یکی از اهداف مشروع جهت ایجاد تعادل مابین منافع ملی و الزامات حقوق بشری مبتنی بر دکترین حاشیه انعطاف تفسیر، این وجاهت حقوقی را داراست که بهمثابه سازوکاری وابسته به بسترهای فرهنگی-تاریخی و اعتقادی جامعه، مرزبندی آزادیهای فردی را تحت تأثیر قرار دهد. نوشتار پیشرو با اتکا بر روش تحلیلی-توصیفی، بدنبال ارائه پاسخ به این. پرسش است که آیا الزام به رعایت پوشش اجتماعی عفیفانه برای بانوان، ذیل ضرورت صیانت از اخلاق عمومی، توجیهی معتبر در چارچوب حقوق بشر دارد؟ یافتههای تحقیق با تفکیک بین جوامع سکولار و مذهبی، نشان داد که در نظامهای حقوقی سکولار، اگرچه دین در فرآیند قانونگذاری نقش مستقیم ندارد، اما برخی از ارزشهای دینی نهادینهشده در بافت فرهنگی، بهعنوان بخشی از اخلاق عمومی بازتعریف میشوند. در مقایسه با این رویکرد، در نظامهای حقوقی مبتنی بر مذهب، آموزههای دینی مستقیماً و بهصورت بنیادین در شکلدهی به «اخلاق عمومی» نقشآفرینی میکنند. براین اساس، اقدام قانونگذار ایرانی در قالب ممنوعیت «هنجارشکنی پوششی» در اجرای مسئولیت خویش برای حمایت از اخلاق عمومی، تجلی یافته و بازتابی مشروع از حق حاکمیت ملی جهت محافظت از اخلاق عمومی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| «اخلاق عمومی»؛ «پوشش»؛ «عفت»؛ «دین»؛ «حقوق بشر»؛ «الزامات حاکمیتی» | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Public Morals, Religion, and Human Rights: A Study on the Requirements for Chaste Social Dress in Iranian Society | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Maryam Ahmadinejad | ||
| Assistant Professor, Women Research Center, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Interpreted as a legitimate objective based on the doctrine of the margin of appreciation, public morals possess the legal legitimacy to function as a mechanism dependent on the cultural-historical and belief contexts of a society, thereby influencing the delineation of individual freedoms to create equilibrium between national interests and human rights requirements. Relying on an analytical-descriptive methodology, this study seeks to answer the following question: Does the obligation for women to observe chaste social dress, under the necessity of safeguarding public morals, constitute a valid justification within the human rights framework? The research findings, through distinguishing between secular and religious societies, reveal that in secular legal systems, although religion plays no direct role in the legislative process, certain institutionalized religious values embedded within the cultural fabric are redefined as components of public morals.In contrast to this approach, within legal systems based on religion, religious doctrines directly and fundamentally shape "public morals."Accordingly, the Iranian legislature's action, manifested through the prohibition of "sartorial norm-breaking" in discharging its responsibility to protect public morals, materializes as a legitimate reflection of national sovereignty rights aimed at safeguarding public morals. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Public Morals,", Dress,", Chastity,", Religion,", Human Rights,", ", Governance Requirements" | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||