| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 548 |
| تعداد مقالات | 4,764 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,695,720 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,217,033 |
تأثیر سواد مالی بر رضایت مالی دانشآموزان دوره دوم متوسطه با رویکرد اسلامی | ||
| تحقیقات مالی اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1404 اصل مقاله (1.09 M) | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ifr.2025.249233.2009 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی سمیعینسب* 1؛ علی دوستی دولتآبادی2؛ خدیجه جمشیدیمقدم3 | ||
| 1استادیار، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران | ||
| 3دانشآموخته دکتری، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| 1.مقدمه و هدف سواد مالی و اتخاذ تصمیمات مالی آگاهانه از جمله مهارتهای ضروری برای ایجاد احساس رضایت مالی است. این مهم با توسعه فناوری مالی و افزایش دسترسی به خدمات مالی و گسترش الگوهای مصرف غربی برای افراد جامعه به خصوص نوجوانان تغییر پیدا کرده است. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی تاثیر سواد مالی بر رضایت مالی دانش-آموزان دوره دوم متوسطه با رویکرد اسلامی است. 2.مواد و روشها پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از لحاظ شیوه اجرا توصیفی -پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان است که تعداد 384 نفر با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که براساس مبانی نظری و دینی تدوین گردید. سپس روایی آن با نظر کارشناسان و متخصصان تأیید و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. 3. یافتههای تحقیق: نتایج نشان داد که میانگین سطح سواد مالی (28/3) و رضایت مالی (21/3) دانشآموزان بالاتر از حد متوسط است. در بین مولفههای سواد مالی و رضایت مالی، باورهای مالی اسلامی با بهزیستی معنوی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مولفههای سواد مالی از جمله آگاهی مالی اسلامی، درآمد و پس انداز، سرمایه گذاری و پوشش ریسک و مدیریت هزینه، 40/0 درصد از رضایت مالی دانش آموزان دوره دوم متوسطه را پیشبینی کردند. 4-بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش ضرورت توجه به آموزش سواد مالی و رضایت مالی دانشآموزان دوره دوم متوسطه را نشان می-دهند. همچنین توسعه برنامههای جامع آموزشی که همسو با شرایط فرهنگی و دینی جامعه طراحیشده باشند، ضرورتی اجتنابناپذیر است. بنابراین این پژوهش میتواند سیاستگذاران، مؤسسات آموزشی و مالی را در تدوین برنامههای ارتقای سواد مالی دانشآموزان یاری دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد مالی؛ رضایت مالی؛ دانشآموزان؛ دوره دوم متوسطه؛ رویکرد اسلامی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effect of Financial Literacy on Financial Satisfaction of Second Year High School Students with an Islamic Approach | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mostafa Samienasab1؛ Ali Dousti Dolatabadi2؛ Khadijeh Jamshidi-Moghaddam3 | ||
| 1Assistant Professor, Faculty of Islamic Studies and Economics, Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
| 2Ali Dousti Dolatabadi: M.A. Student in Economics,, Faculty of Islamic Studies and Economics, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
| 3PhD Student, Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| 1. Introduction and Objectives: Financial literacy and informed financial decisions are among the essential skills for creating financial sense. This has changed with the development of financial technology and the use of financial services and the expansion of society, especially among adolescents. Therefore, the aim of this study is to investigate the effect of financial literacy on financial satisfaction of second-year high school students at an Islamic university. 2. Materials and Methods: The present study is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of implementation method and correlational. The statistical population includes all second-year high school students in Isfahan, 384 of whom were selected by multi-stage cluster random method. A researcher-made questionnaire was used to collect data, which was developed based on theoretical and religious foundations. Then, its validity was confirmed by experts and specialists, and its reliability was calculated based on Cronbach's alpha. Pearson correlation and stepwise regression were used to analyze the data. 3. Research findings: The results showed that the average level of financial literacy (3.28) and financial satisfaction (3.21) of students is above average. Among the components of financial literacy and financial satisfaction, Islamic financial beliefs have a significant relationship with spiritual well-being. Also, financial literacy components including Islamic financial awareness, income and savings, investment and risk hedging, and cost management predicted 0.40 percent of financial satisfaction of second-year secondary school students. 4. Discussion and Conclusion: The research findings show the need to pay attention to financial literacy education and financial satisfaction of second-year secondary school students. Also, developing comprehensive educational programs that are designed in line with the cultural and religious conditions of the society is an inevitable necessity. Therefore, this research can help policymakers, educational and financial institutions in developing programs to improve students' financial literacy. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Financial literacy, financial satisfaction, Islamic approach, second-year secondary school | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||