تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,585 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,363 |
تحدید مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی در حقوق ایران و کنوانسیونهای بینالمللی | ||
آموزههای حقوقی گواه | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، اردیبهشت 1395، صفحه 31-54 اصل مقاله (565.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/leg.2016.2611 | ||
نویسندگان | ||
محسن ایزانلو1؛ مرتضی بهادران شیروان* 2؛ علی مهاجرانی* 2 | ||
1استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد حقوق خصوصی | ||
چکیده | ||
حمل و نقل بینالمللی همواره از اهمیت بسیار زیادی در عرصه تجارت جهانی برخوردار است وافرادی که متصدی حمل و نقل دریایی هستند همواره با خطرات و ریسکهای زیادی در راه انتقال و به مقصد رساندن کالا و مسافر مواجه هسنتد. از این رو نیازمند ابزارهای حمایتی جهت افزایش ضریب اطمینان خود جهت ادامه فعالیت میباشند. تحدید مسئولیت متصدیان حمل و نقل، یکی از موثرترین ابزارها در این راستا میباشد. کنوانسیونهای مهمی نظیر بروکسل (1924)، هامبورگ (1978)، روتردام (2008) و آتن (1974) از جمله قواعد و مقرراتی هستند که میزان و حدود مسئولیت متصدیان حمل و نقل دریایی را ذکر نمودهاند. کنوانسیون بروکسل که در سال 1968 مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت، در پروتکل اصلاحی (لاهه-ویزبی) معیار تحدید مسئولیت متصدی حمل و نقل تغییر یافت و به نوعی، منافع کشورهای صاحب کالا بیشتر مورد توجه قرار گرفت. کنوانسیون هامبورگ نیز با تعیین حق برداشت ویژه (S.D.R)، گام مهمی در تببین موضوع تحدید مسئولیت برداشت. قانون دریایی ایران که در سال 1343 و با اقتباس از کنوانسیون بروکسل (1924) به تصویب رسید، در مورد تحدید مسئولیت همچنان از قواعد کنوانسیون بروکسل پیروی نموده و متاسفانه تغییری در رویهی خود ایجاد نکردهاست که به نظر میرسد با توجه به تصویب کنوانسیونهای جدید و بهروزتر در این عرصه، بازنگری در قانون دریایی جمهوری اسلامی ایران امری ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل دریایی؛ متصدی حمل و نقل؛ تحدید مسئولیت؛ قانون دریایی ایران؛ کنواسیون بروکسل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Limitations of Liability of Marine Carrier in Law of Iran and International Conventions | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Izanluo1؛ Morteza Bahadoran Shiravan2؛ Ali Mohajerani2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran | ||
2Master of Private Law | ||
چکیده [English] | ||
International transport always has a great importance in the arena of world trade and the maximum volume of trade exchanges between countries is through the sea and commercial vessels. People who are in charge of marine transport always confront a lot of hazards and risks in the way of transport and delivery of goods and passengers; hence the supportive means are needed to increase their confidence coefficient for continuing their activities. Determining the scope of liability of marine carriers is one of the most effective means in this regard, therefore, the regulators of major international conventions applied it in the field of marine transport of goods by setting regulations in order to limit the liability of carriers in case of accident or damage to the goods or causing physical injuries to passengers. Brussels Convention as the first and oldest international convention on maritime transport is approved by most countries engaged in the issue of maritime transport which of course was reviewed and amended in 1968 and in the corrective protocol (Hague- Visby), the criterion for determining the scope of liability of carrier was changed and somewhat the interests of goods owner countries were considered to a greater extent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Maritime transportation, carrier, limitation of liability, Iran maritime law, Hague rules | ||
مراجع | ||
الف) فارسی 1. امید، هوشنگ (1353)، حقوق دریایی، تهران: مدرسه عالی بیمه ایران، ج 1و2 2. انتصاری، سعید (1373)، «حمل و نقل؛ حدود مسئولیت متصدی حمل در قانون حاکم بر قرار داد دریایی کالا در بارنامه»، مجله اتاق بازرگانی، شماره 21 3. اندرز، داود؛ منتظر، مهدی؛ مسعودی، فرزاد (1390)، «مسئولیت متصدی حمل و نقل در قبال مسافر در حقوق ایران»، مجله دانش حقوق مدنی، شماره1 4. ایزانلو، محسن (1382)، شروط محدودکننده و ساقط کننده مسئولیت در قراردادها، تهران: سهامی انتشار 5. ایزانلو، محسن؛ درگاهی، رامین (1393)، «مروی بر اسناد بینالمللی نظام عام تحدید کلی مسئولیت در حقوق دریایی»، فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی، دوره 44، شماره 4 6. تقی زاده، ابراهیم (1392)، حقوق حمل و نقل دریایی، تهران: انتشارات مجد 7. دمیرچیلی، محمد (1381)، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تهران 8. صمدی اهری، هاشم (1373)، مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی، تهران: روزنامه رسمی کشور 9. عباس زاده، محمدهادی ( 1392)، جزوه حقوق دریایی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع) 10. کاتوزیان، امیرناصر (1376)، قواعد عمومی قراردادها، تهران: شرکت سهامی انتشار، ج4 11. کارکن، محمدرضا (1372)، «مصاحبه»، مجله صنعت حمل و نقل، ش 124 12. محمدزاده وادقانی، علیرضا (1381)، «مسئولیت متصدی حمل نقل دریایی»، مجله حقوق و علوم سیاسی، شماره55 13. هاشمی زاده، علیرضا (1387)، «مبنای مسئولیت متصدی حمل دریایی کالا؛ مقررات لاهه، هامبورگ و حقوق اسلامی»، مجله دین و ارتباطات، شماره9
ب) لاتین 14. International convention for the unification of certain rules of law relating to bills of lading,Hauge(1924) 15. Hauge-Visby rules protocol (1968) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 623 |