تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 392 |
تعداد مقالات | 3,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,874,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,105,623 |
محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابنسینا | ||
حکمت سینوی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 45، مرداد 1390، صفحه 93-114 اصل مقاله (3.04 MB) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2011.39469 | ||
نویسندگان | ||
لیلا کیانخواه ![]() | ||
1دکتری فلسفه مشاء دانشگاه تربیت مدرس و مدرس دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران | ||
2دکتری فلسفه و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هر چند که نظام فلسفی ابنسینا نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه ارسطویی تشکیل میدهد و فلسفه او فلسفه مشائی خوانده میشود، ولی با این وجود، ابنسینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمیداند و در بسیاری از موارد به نقد آنها نیز میپردازد. ابنسینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، مؤسس نظام فلسفه مشاء اسلامی به شمار میرود که فلسفهای بر محور موجود است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود میداند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا میکند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابنسینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود میدانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛ در فلسفه ابنسینا موجود، مفهومی مشترک معنوی است که به تشکیک بر مصادیقش صدق میکند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و فراگیر است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار میگیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل میشود؛ از خداوند تبارک وتعالی گرفته تا ممکنات مجرد و سپس ممکنات مادی و در نهایت در پایینترین مرتبه وجود، هیولای اولی. در میان این موجودات خداوند وجود محض مستغنی داشته، به هیچ موجود دیگری وابسته نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و تعلقی به واجبالوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجباند. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ موجود؛ فلسفه مشاء؛ مابعدالطبیعه؛ ممکنات؛ واجبالوجود؛ ابنسینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Denotations of Existent qua Existent from Ibn Sina’s Point of View | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,008 |