تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,619 |
پیشایندهای بسترآفرین رفتار فرانقشی در سازمان های آموزشی از منظر قرآن کریم | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 4، خرداد 1394، صفحه 5-33 اصل مقاله (8.75 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57399 | ||
نویسندگان | ||
نیکو دیالمه1؛ منا افضلی قادی* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق ع | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران | ||
چکیده | ||
رفتار فرانقشی رفتاری است داوطلبانه و فراتر از شرح وظایف رسمی که بهطور مستقیم به وسیلة نظام پاداش رسمی سازمان شناسایی نمی شود. این پژوهش در پی شناسایی پیشایندهای بسترآفرین رفتار فرا نقشی در سازمان های آموزشی از منظر قرآن کریم است. روش پژوهش بررسی اسناد و مدارک، و تحلیل محتوای کیفیبه شیوة استقرایی ـ قیاسی است. بدین منظور داده های لازم از قرآن کریم جمعآوری و مقولات (پیشایندها) معین شده است. بر اساس یافته های پژوهش پیشایندهای شخصیتی در سه سطح شناختی، عاطفی و رفتاری هستند، از جمله: درک حضور خدا و سیطرة علم و قدرت او بر عالم، معاد باوری و اعتقاد به ثبت اعمال و نظام پاداش، باور محدود بودن فرصتها، داشتن اهداف متعالی، آزادگی و وابسته نبودن به دنیا، احساس مسئولیت در قبال دیگران، قدرت تحمل و شرح صدر، و اعراض از امور بیفایده. پیشایندهای سازمان ینیز (در دو سطح ارتباط با مدیر/ اعضای سازمان) شامل حاکمیت روابط عاطفی عمیق بر سازمان، الگوسازی مدیران، قدرشناسی از عمل کنندگان و تبدیل رفتار فرانقشی به رفتاری ارزشمند است. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار فرانقشی؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ پیشایندها؛ سازمان های آموزشی؛ قرآن کریم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Preparatory Antecedents for Extra-Role Behavior in Educational Organizations from the Viewpoint of Holy Quran Abstract | ||
نویسندگان [English] | ||
Nikoo Dialameh1؛ Mona Afzali Qadi2 | ||
1Islamic learning and educational sciences group assistant professor of Imam sadiq University | ||
2Educational management graduate student of college of girls Imam sadiq University | ||
چکیده [English] | ||
Extra-role behavior is a voluntary behavior that goes beyond the formal expectations of the role and is not identified directly by the formal reward systems of organizations. The goal of this research was to identify the Preparatory antecedents of extra-role behavior in educational organizations from the viewpoint of holy Quran. The method was examination of evidences and documents and analysis of qualitative content by the inductive-deductive method. Accordingly, the required data had been collected from holy Quran and the categories (antecedents) had been determined. According to research findings characteristic antecedents are at three levels including: cognitive, affective and behavioral. Believing to God and predominance of His knowledge and power over the world, believing to resurrection and recording of actions and rewarding system, believing to limitation of opportunities, having transcendental goals, freedom and lack of dependence to the world, responsibility toward others, tolerance power and Breadth of heart and ignoring useless affairs. Organizational antecedents at two levels of contact with manager and organization personnel including: Domination of deep affective relationships in organization, modelling of managers, appreciation of performers and esteeming extra-role behavior. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Extra-Role Behavior, Organizational citizenship behavior, Antecedents, Educational Organizations, Holy Quran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 480 |