تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,138 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,621 |
دلالتهای تربیتی مفهوم قرآنی"شاکله" بر اساس رهیافت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 4، خرداد 1394، صفحه 35-57 اصل مقاله (6.97 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57400 | ||
نویسندگان | ||
سکینه سلمان ماهینی* 1؛ احد فرامرز قراملکی2 | ||
1دانش آموخته دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس و مدرس دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسؤول) | ||
2استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر مفهوم "شاکله" و الزامات تربیتی آن موضوع این نوشتار است. روش تحقیق تحلیلی- منطقی است و هدف آن دستیابی به نکات رهگشای تربیتی است. علامه طباطبایی در تفسیر شاکله دیدگاه ملکهانگاری را بر گرفته و سلامت نفس، رشد و کمال آن را در گرو شاکله دانسته است. بر پایة تفسیر وی، با شناخت شاکله، بهمثابة زیرساخت و علت درونی رفتار، تربیت بهمنزلة تغییر این زیرساخت تلقی، و تغییر رفتار از طریق آن جستجو می شود. توجه به این سطوح ناپیدای رفتار، برخلاف سنت رایج معطوف به تغییر ظاهری رفتار، نوعی ژرفنگری در تبیین رفتار و تغییر آن است که به اثربخشی تربیت می انجامد. علامه، با اثبات در حدِ اقتضاءبودن تأثیر شاکله در رفتار، شبهة جبریبودن رفتار را رد می کند و عمل برخلاف شاکله و تغییر آن را دشوار ولی ممکن می داند. وی با معرفی عوامل مؤثر در ایجاد شاکله روش و الگوی تربیت را نشان می دهد. دشواری شکلدهی ثانویه به شاکله بهدلیل استحکام شاکلة اولیه است تا حدی که جزئی از فرد می شود و مانع شکل گیری و حتی توجه به باورها و الگوهایی می شود که متعارض با خود است. عاملیت انسان مبین امکان و ضرورت تغییر، و شکل گیری آگاهانه و اختیاری ثانویة شاکله است. از آنجا که شیوة تغییر شاکله باید با نوع شاکلة هر فرد و برحسب شخصیت او متناسب باشد، کثرتگرایی روششناختی در تربیت ضرورت می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
علامه طباطبایی؛ تفسیر المیزان؛ شاکله؛ زیرساخت رفتار؛ کثرتگرایی روششناختی در تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Educational Implications of ‘Shakeleh’ as a Quranic Concept on the Basis of Allamah Tabatabaee’s Approach in Al-Mizan Commentary | ||
نویسندگان [English] | ||
Sakineh Salman Mahini1؛ Ahad Faramarz Gharamaleki2 | ||
1PhD in Philosophy of Education from Tarbiat Modares University | ||
2Professor from The University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Analysing Allamah Tabatabaee’s view on the interpretation of ‘’shakeleh’’ and its educational implications (requirements) is the subject of this paper. The purpose of this research was gaining some educational key points that have been sought through logical-analytical methodology. According to this research, Allamah Tabatabaee interprets ‘’shakeleh’’ as ‘malakeh’(character). He recognizes ‘’shakeleh’’ as the sub-structure and internal cause of behaviour, and claims that the health and growing of the ‘soul’ is due to it. So he defines education as changing this sub-structure. Allamah’s this deep view is opposite to those current views that simply seek education through changing only apparent layers of behaviour and not the whole sub-structure of behaviour. Allamah proves that the effect of shakeleh on behaviour is only demand, and not compulsion. He says that although acting contrary to shakeleh and changing it is very hard, it is possible to achieve. He shows a model and a method of education by introducing the effective elements that form shakeleh. The difficulty of shakeleh reformation is due to firmness of primary shakeleh that makes it as a part of human’s personality to some extend that prevents of notice to any opposite belief. Human agency implies possibility and necessity of reformation of shakeleh with freewill and consciousness. Because methods of reformation must be suitable to any shakeleh, methodical pluralism in education would be necessary. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Allamah Tabatabaee, Al-Mizan Commentary, Shakeleh, sub-structure of behaviour, methodical pluralism in education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 813 |