تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,601 |
بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی برنامه های درسی انسانگرا و جایگاه این برنامه در نظام اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 4، خرداد 1394، صفحه 111-135 اصل مقاله (7.72 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57463 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل غفاری1؛ ملیحه رجائی* 2 | ||
1استادیار گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسؤول) | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی برنامه های درسی انسانگرا می پردازد. روش پژوهش تحلیل استعلایی است. پس از بررسی آرا و نظریات برنامه ریزان درسی برجستة انسانگرا (نظیر گزدا، پرکی، واینشتاین و سیمون و راث) مشخص شد که ایشان از لحاظ فلسفی تحت تأثیر فلاسفة وجودگرا و از لحاظ روانشناختی تحت تأثیر روانشناسان انسانگرا بوده اند. همچنین به این نتیجه رسیدیم که وجه اشتراک فلاسفة وجودگرا، روانشناسان انسانگرا و برنامهریزان درسی انسانگرا اهمیت و ارزشی است که برای انسان، آزادی و خودآگاهی و مسئول بودن او قائل هستند. رویکرد انسانگرایی به تکریم انسان و تأکید بر اختیار و آزادی او برای رشد و شکوفایی پرداخته است که در این موارد مطابق با دیدگاه اسلامی است، ولی بهدلیل ترک ولایت خداوند و اصالت دادن به انسان دنیوی در تضاد با فرهنگ اسلامی است. با این حال، توجه به این نوع رویکرد در برنامة درسی کشورهای اسلامی بهدلیل تأکیدی که بر منزلت انسان و انتخاب ها و آگاهی های او دارد، با در نظر گرفتن ملاحظات، قابلیت هایی برای گنجاندن آموزه های آن در برنامة درسی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انسانگرایی؛ برنامة درسی؛ اگزیستانسیالیسم؛ اسلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reviewing the Philosophical and Psychological Bases of Humanistic Education Programs and Their Status in Islamic System | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Ghaffari1؛ Maliheh Rajayi2 | ||
1Assistant Professor, Ferdowsi University of Mashhad | ||
2PhD Student at Ferdowsi University of Mashhad. | ||
چکیده [English] | ||
The present paper is dealing with the philosophical-psychological and humanistic education programs through a transcendental analysis. Reviewing the views of the best humanistic programmers (including Gazda, Pereki, Vinestain, Simon, and Russ), it is revealed that their philosophical views are under the influence of the existentialism and their psychological views are rooted in humanistic psychology. Also, it comes to this conclusion that the mutual point of all three existential philosophers, humanistic psychologists and humanistic education programmers is their respect to human, freedom, self-consciousness and responsibility. The humanistic approach is dealing with respecting human being and emphasizing on her freewill and freedom for the aim of her growth and flourishing. This very aim is coordinated with the Islamic views. However, as a result of abandoning God’s authority and considering this worldly human as the origin, it is in contrast with Islamic culture. Since, the humanistic program has been emphasizing on human's statues, choices and knowledge, it has the capacity to be used in Islamic countries as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Humanism, education program, Existentialism, Islam | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 709 |