تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,591 |
تحلیل ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی استادان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 4، خرداد 1394، صفحه 137-153 اصل مقاله (4.72 M) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57464 | ||
نویسندگان | ||
پروین احمدی1؛ معصومه آهویی* 2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا(س) | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی (نویسنده مسؤول) | ||
چکیده | ||
آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه از رسالتها و کارکردهای اصلی دانشگاه و آموزش عالی است. دستیابی به این هدف تا اندازه زیادی به عملکرد آموزشی استادان بستگی دارد. با توجه به نقش مهم و محوری استادان در کیفیت و توسعه دانش، ارزشیابی و بهبود کیفیت مستمر تدریس استادان در بیشتر کشورها از جمله ایران مورد توجه بسیار قرار گرفته است و همه ساله منابع انسانی و مادی زیادی در دانشگاهها صرف ارزشیابی آموزش توسط فراگیران می شود. در این روش، فراگیران استادان خود را در قالب مجموعهای از معیارها و رفتارها که نمایانگر تدریس مؤثر است، ارزیابی میکنند. از جمله عوامل مهم و اساسی در اثر بخشی نتایج این نوع ارزشیابی، میزان روایی ابزار ارزشیابی است. مقاله حاضر با هدف کمک به به سازی ابزارهای یاد شده، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی یکی از ابزارهای ارزشیابی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد، ابزار طراحی شده متکی بر رویکرد آموزشی روشن و دقیقی نیست و حاوی گویه های مبهم و گیجکننده است؛ زیرا فعالیتهای مهم آموزشی همچون روش تدریس و روش ارزشیابی به خوبی تعریف نشده است. برای اصلاح و بهسازی کیفیت این ابزار، بهبود و افزایش آگاهی طراحان این ابزار از رویکردهای جدید یادگیری پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی آموزشی؛ استادان دانشگاه؛ فراگیران؛ کاربرگ ارزشیابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Evaloutive Instruments of Teacher's Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvin Ahmadi1؛ Masoomeh Ahooee2 | ||
1Associate Professor, Department of Management and Educational Planniag, Al zahra University | ||
2MA in Educational Mangment Al zahra University | ||
چکیده [English] | ||
Teaching and training specialized people in society are the prime goal of universities and educational institutions. Achieving this goal is highly dependent on teacher's educational performance. Taking into consideration the key and vital role of instructors in the quality and improvement of knowledge, steady evaluation of teaching performance has been the centre of attraction. Every year large sums of money and human resources are being spent at universities for teaching evaluation. Through descriptive and analytic study the present article attempts to develop a model for developing a comprehensive evaluation system. The study shows that current evaluation system and approaches lack accurate pedagogical construction and some ambiguities still remain. More over the disciplinary differences have affected educational, teaching, and evaluation system. To modify and develop the quality of teacher's performance and evaluation, some pedagogical experts and evaluators who are aware of modern approaches are needed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational evaluators, University instructors, students, evaluation questionnaire | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 528 |