تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 498 |
تعداد مقالات | 4,314 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,786,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,707,415 |
شیوههای آموزش بر پایه تفکر در نهج البلاغه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2، خرداد 1393، صفحه 5-23 اصل مقاله (189.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2014.57495 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه اکبری* 1؛ ملوک خادمی اشکذری2؛ اعظم اکبری3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی | ||
2استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهراء (س) | ||
3کارشناس ارشد نهج البلاغه | ||
چکیده | ||
آموزش بر پایه تفکر، مؤثرترین نوع آموزش است که امروزه بسیار مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. این نوع آموزش، آموزنده را از حالت انفعال خارج کرده، تفکر او را برمی انگیزاند. تفکر در اسلام از اهمیت فراوانی برخوردار است و در قرآن مکرر به آن توصیه شده است. بر این اساس، حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، آموزش خود را بر پایه تفکر بنا نهاده است. پژوهش حاضر شیوه های آموزش بر پایه تفکر را از نهج البلاغه استخراج کرده، به دو سؤال پاسخ می دهد: «حضرت علی(ع) در نهج البلاغه از چه شیوه هایی برای آموزش بر پایه تفکر استفاده کرده است؟ و «در شیوههای آموزش بر پایه تفکر موجود در نهج البلاغه، کدام بعد از تفکر مدنظر قرار گرفته است؟». نویسنده، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، تمام خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه را مورد بررسی قرار داده و در نتیجه دوازده شیوه آموزش بر پایه تفکر استخراج کرده است مانند مصور کردن، طرح سؤال، ایجاد موقعیت تصمیمگیری، درخواست پژوهش، طبقه بندی و استفاده از عبارت های رمزگونه. تحلیل ها نشان می دهند که در آن ها تمام ابعاد تفکر از جمله خلاق، منطقی و انتقادی رعایت شده است و هر کدام به نحوی در فعال کردن تفکر در مخاطب مؤثر هستند. در انتها نیز از مجموع این شیوه ها روشی به نام «اعلی» که از نام حضرت علی(ع) گرفته شده است، جهت استفاده در نظام آموزشی معرفی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ تفکر؛ شیوه های آموزش؛ نهج البلاغه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching Style Based on Thinking in Nahojlbalagheh | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzieh Akbary1؛ Molok Khademi2؛ Azam Akbary3 | ||
1MA in Educational Psychology. Azzahra University. Tehran. Iran | ||
2Assistant Professor of Educational Psychology. Azzahra University. Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Teaching style based on thinking is the most effective kind of teaching today, and has been the focus of many scholars. This kind of teaching removes the learner from a passive state and motivates him/her to think about the subject. In Islam, thinking is a matter of prime importance and it has repeatedly been recommended in the Holy Quran. Accordingly, in his book Nahjolbalagheh, Imam Ali (PBUH) has based his teaching on thinking. This survey has extracted the styles of teaching-based on thinking from Nahjolbalagheh and answers two questions: 1. Which kind of styles of teaching based on thinking has been used by Imam Ali (p) in Nahjolbalagheh? 2. Which dimension of thinking has been considered in teaching style based on thinking in Nahjolbalagheh? The writer examined all the sermons (khotba), letters, and sagacity (hikmat) of Nahjolbalagheh by using the descriptive- analytical method. As a result, twelve styles of teaching based on thinking such as illustration, asking questions preparing situation for decision making, asking for research classification and using cryptic phrases were extracted. Analyses suggest that all aspects of thinking such as morale, logic and critics have been considered in these styles and each one is somehow effective in making the learner to think. Finally, out of all the methods, the writer introduces a method, "Aala", to be used in the educational system "Aala" is taken from Imam Ali's (p) name. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching, thinking, style, Nahjalbalagha | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 818 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,271 |