تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 498 |
تعداد مقالات | 4,314 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,786,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,707,395 |
بررسی انتقادی سه دیدگاه رایج تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2، خرداد 1393، صفحه 43-65 اصل مقاله (205.8 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2014.57498 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه وجدانی* 1؛ محسن ایمانی نائینی2؛ علیرضا صادق زاده قمصری3 | ||
1دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
تربیت اخلاقی بخش مهمی از برنامه تربیتی انسان است که استعدادهای علمی و عملی اخلاقی او را شکوفا، و سعادت دنیوی و اخروی او را تأمین میکند. رویکردهای تربیت اخلاقی مختلفی در سراسر جهان وجود دارد؛ برای بهرهگیری درست از تجربیات دیگر کشورها لازم است ابتدا تجارب تربیتی آنها با معیار مبانی فکری و دینی اسلام مورد ارزیابی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی انتقادی رایجترین رویکردهای تربیت اخلاقی در جهان بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و فهم نقاط قوت و ضعف آنها انجام گرفته است. سؤالات پژوهش عبارت است: از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) برنامه آموزش اخلاقی مؤثر که به تحقق اعمال و رفتار اخلاقی منجر شود، چه مولفههایی دارد؟ آیا رویکرد رشدی ـ شناختی، رویکرد اخلاق غمخواری و رویکرد تربیتمنش مؤلفههای مورد نظر علامه طباطبایی را تحت پوشش قرار میدهند؟ روش پژوهش، تحلیلی ـ تطبیقی ـ انتقادی میباشد. ابتدا سه رویکرد مذکور تبیین میشود و سپس بر اساس مؤلفههای اساسی تربیت اخلاقی مؤثر از دیدگاه علامه (معرفت، عواطف، عمل اخلاقی، حالات و ملکات اخلاقی، ایمان و تقوای الهی و جامعه صالح) مورد نقد قرار میگیرد. یافته ها نشان میدهد که هر یک از این رویکردها تنها بر جنبه خاصی از تربیت اخلاقی تأکید میکنند. در نتیجه رویکردهای مذکور تنها میتوانند اخلاقی سکولار را که به اعتقاد علامه، علاوه بر تفاوت های اساسی با اخلاق دینی، ضمانت اجرایی هم ندارد، فراهم سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی مؤثر؛ علامه طباطبایی؛ رویکرد رشدی ـ شناختی؛ رویکرد غمخواری؛ رویکرد تربیت منش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Study of Three Prevalent Perspectives towards Moral Education Based on Allameh Tabatabai’s Point of View | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Vojdani1؛ Mohsen Imani Naeini2؛ Ali Reza Sadeqzadeh Ghamsari3 | ||
چکیده [English] | ||
Moral education is an important part of man’s educational program that develops his ethical, theoretical, and practical talents and which secures his worldly and heavenly prosperity. There are different approaches to moral education throughout the world; in order to benefit from the experiences of other countries it is necessary initially, to evaluate their educational experiences, takening into consideration the criterion of Islamic intellectual and religious principles. This study has been conducted with the aim of critically examining the most common approaches to moral education in the world and their strengths and weaknesses based on Allameh Tabatabai’s (May Allah be pleased with him) viewpoints. Research questions were: From Allameh Tabatabai’s point of view what are the component for an effective ethical educational program which leads to moral action and behavior? Also, do developmental-cognitive approach, caring approach, character education cover Allameh Tabatabai's objectives? The research method used was the analytical-comparative-critical approach. First, the three above mentioned approaches were explained, and then, based on Allameh’s perspective, the essential elements of effective moral education (knowledge, emotions, ethical, moral action, moral habits, faith, Divine piety, and righteous society) were criticized. Findings showed that each of these approaches only emphasize certain aspects of moral education. As a result, these approaches can only provide secular ethics which according to Allameh Tabatabai, apart from being very different from religious ethics, has no enforcement action. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effective Moral Education, Allameh Tabatabai, Developmental-Cognitive Approach, Caring Approach, Character Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,432 |