تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 498 |
تعداد مقالات | 4,314 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,786,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,707,464 |
پیش بینی اضطراب امتحان بر اساس جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، خرداد 1393، صفحه 67-82 اصل مقاله (153.78 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2014.57500 | ||
نویسنده | ||
قدسی احقر | ||
دانشیار علوم تربیتی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
اضطراب امتحان پدیده رایج و مهم در مراکز آموزشی، و نوعی اشتغال ذهنی است که با خود کمانگاری و تردید در تواناییهای خود مشخص میشود و به عدم تمرکز حواس و واکنشهای جسمانی ناخوشایند منجر می گردد. پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیت امتحان و ناکارآمدی تحصیلی است. هدف از این پژوهش، پیشبینی اضطراب امتحان بر اساس جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی دانش آموزان دختر دوره راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران است. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها از دو ابزار استفاده شده است: الف ـ پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت دارای 21 سؤال چهار گزینهای در دو بُعد جهتگیری مذهبی درونی و جهتگیری مذهبی بیرونی؛ ب ـ پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون دارای 25 ماده دوگزینهای در دو بُعد نگرانی و هیجانپذیری است. این پژوهش غیر آزمایشی، و روش آن توصیفی ـ همبستگی است. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون رگرسیون چندگانه با استفاده از روش همزمان) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که: 1ـ بیشتر دانشآموزان از نظر اضطراب امتحان در سطح متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارند. بین اضطراب امتحان در مؤلفههای نگرانی و هیجانپذیری تفاوت معنیداری وجود دارد. مقایسه میانگین نمرات بیانگر آن است که میزان نگرانی دانشآموزان بیشتر از هیجانپذیری است؛ 2ـ از روی نمرات جهتگیری مذهبی میتوان میزان اضطراب امتحان دانشآموزان را پیشبینی کرد. قدرت پیشبینی جهتگیری مذهبی درونی بیشتر از جهتگیری مذهبی بیرونی است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان با جهتگیری مذهبی درونی، اضطراب کمتری را در امتحان تجربه میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ جهتگیری مذهبی درونی؛ جهتگیری مذهبی بیرونی؛ نگرانی؛ هیجان پذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting Exam Anxiety according to Intrinsic and Extrinsic Religious Orientations of Female Students in Public Guidance School in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghodsi Ahghar | ||
Associate Professor Educational Science. Reaserch Institute for Education. Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Exam anxiety as a common and important phenomenon in educational centers, is a kind of mental self-preoccupation that is characterized by underestimating oneself, doubting ones capabilities and results in lack of concentration and physical reaction as well as unpleasant reactions; the implication of which is the reduction in the ability to cope with the exam situation and finally academic inefficiency. The aim of this study was to predict exam anxiety on the basis of intrinsic and extrinsic religious orientation of female students in public schools in Tehran. The capacity of the sample according to Cochran was 300 subjects which were chosen by using the stratified random sampling method. In order to collect data two instruments: a) Allport's religious orientation questionnaire with 21 multiple choice questions for both internal and external religious orientation, and b) the Sarasin Test Anxiety Questionnaire with 25 items in two dimensions -anxiety and affectivity - were used in this non-experimental study that was carried out in a descriptive and correlational style. For data analysis, descriptive statistics and inferential statistics (regression analysis) were used. The results of the study showed that: 1- Most students, in terms of exam anxiety, are in the middle-and upper-middle levels. There is a significant difference between the components of anxiety and affectivity. A comparison of the average scores has indicated that the amount of students’ anxiety is more than their affectivity. 2- From the scores of religiosity one could predict students' exam anxiety. The power to predict intrinsic religious orientation is more than extrinsic religious orientation. Thus, we can conclude that students with intrinsic religious orientation experience less anxiety. anxiety religious orientation, intrinsic religious orientation, extrinsic religious orientation, anxity, affectivity | ||
کلیدواژهها [English] | ||
anxiety religious orientation, intrinsic religious orientation, extrinsic religious orientation, anxity, Affectivity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |