تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 498 |
تعداد مقالات | 4,314 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,786,357 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,707,401 |
تبیین و نقد آموزش ارزش های اخلاقی در طرح پایدیا | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، خرداد 1393، صفحه 129-151 اصل مقاله (180.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2014.57505 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا حیدری* 1؛ فاطمه زیبا کلام مفرد2؛ خسرو باقری نوعپرست3؛ محمود مهر محمدی4 | ||
1دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه | ||
2دانشیار گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهران | ||
3ااستاد گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهران | ||
4استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
آموزش ارزش های اخلاقی همواره در نظام های آموزشی جهان، مسأله ای مهم بوده است. هر گونه شکست در عرصه چنین آموزشی، به منزله شکست در نظام آموزشی محسوب می شود. طرح پایدیا به عنوان واکنشی در قبال افول فرهنگی و اخلاقی در نظام آموزشی غرب است که بررسی و نقد آن می تواند موجب استحکام دیدگاه نظری شود. مقاله حاضر، با روش توصیفی ـ تحلیلی، خاستگاه تفکر فلسفی ارزش های اخلاقی، ارتباط چنین آموزشی با اهداف، محتوا و روش را تبیین و مورد نقد (درونی و بیرونی) قرارداده است. با توجه به اینکه طرح مذکور، مبتنی بر وجه شناختی عمل بوده و در سیر آموزش و پرورش عمومی، استدلالورزی در باب مفاهیم اخلاقی را در کلاس های سمینار در نظر دارد، یافته های تحقیق نشان می دهد نیاز به آموزگاران مجرب در برگزاری کلاس های سمینار، ضرورت فعالیت عملی دانش آموزان جهت نیل به هدف مسؤولیت پذیری و مواجه نمودن آنان با نتایج اعمال خود و ایجاد انگیزه در آن ها جهت ترک یا ادامه عمل، همچنین نیاز به شرایطی نظیر یادگیری مبتنی بر کار در تربیت حرفه ای جهت ادراک ارزش های مرتبط با طبیعت و ارزش های انسانی و اجتماعی از جمله نقدهای درونی این طرح است. از سوی دیگر تأکید بر بعد شناختی عمل کافی نبوده و لازم است مبتنی بر مبانی دیگرعمل (اراده و میل) برنامه درسی ای با ابعاد متنوع طراحی گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشهای اخلاقی؛ تعلیم و تربیت؛ طرح پایدیا؛ مورتیمر آدلر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Explanation and Critique of Educational Moral Values in Paideia Proposal | ||
نویسندگان [English] | ||
Samira Heidari1؛ Fatemeh Zibakalam-Mofrad2؛ Khosro Bagheri-Noparast3؛ Mahmood Mehr-Mohammadi4 | ||
چکیده [English] | ||
Teaching moral values in educational systems has always been an issue throughout the world. Any kind of setback in this field may lead to the failure of the educational system. The Paideia Proposal is a reaction to the cultural and moral decline of the educational system of the West and its study and critique may strengthen the theoretical perspective. In this article, the origins of philosophical thinking of moral values, the relationship of such an educational system with objective, content and method have been explained by descriptive - analytic method and it was criticized (internally and externally). Given the fact that this proposal is based on a cognitive aspect of action, and that consideration was placed on the reasoning of moral concepts in seminar classes, findings of this article suggest the need for experienced and qualified teachers in seminar classes, the necessity for practical activity in order to achieve responsibility and confronting the learner with the consequences of their actions and motivating them to quit or continue the operation, and also the necessity for some conditions such as work–based learning in vocational education to understand values related to nature, human and social values, and were just some of the internal criticisms of this proposal. On the other hand, emphasis on the cognitive aspect of action was not enough; thus, it is necessary to design a curriculum with miscellaneous dimensions on the principle of other action: inclination and will. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Moral Values, education, Paideia proposal | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |