تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,415 |
طرحی نظری برای پرورش تفکر در دیدگاه اسلامی عمل با نگاه به برنامه «فلسفه برای کودکان» | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، آبان 1392، صفحه 39-61 اصل مقاله (180.79 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2013.57507 | ||
نویسنده | ||
نرگس سجادیه | ||
ـ استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در راستای تقویت نظام آموزشی در زمینه پرورش تفکر، تلاش میکند تا یکی از الگوهای آموزشی تقویت تفکر را از منظر اسلامی مورد تحلیل فلسفی قرار دهد و بر اساس نتایج به دست آمده، طرحی برای تقویت تفکر ارائه دهد. باز تعریف هدف تقویت تفکر در راستای دستیابی به حیات طیبه، توجه به بلند دامنگی زندگی کودک و اقتضاهای آن، نگاه کلگرایانه به وجود کودک و در نظر گرفتن گرایشها و ارادهورزیهای وی در کنار مسائل شناختی، توجه به حقایق و نیز توجه به تنوع روششناختی در دستیابی به حقیقت مهمترین اصولی هستند که باید در تدوین نسخه بومی برنامه پرورش تفکر مدنظر قرار گیرند. نویسنده متناسب با این اصول، تجویزهای دیگری در بخشهای محتوا، روشهای تدریس و یادگیری، ارزشیابی و نیز گروهبندی پیشنهاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر؛ فلسفه برای کودکان؛ دیدگاه اسلامی عمل؛ برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Hypothetical Theory for the Development of Thinking in Islamic View Point according to philosophy for children | ||
نویسندگان [English] | ||
Nargess Sadjadie | ||
چکیده [English] | ||
In order to improve the educational system, the present article attempts to analyze one of the educational systems according to Islamic philosophy. Finally on the basis of research studies the article puts forth a system to improve thinking. The purpose of thinking development is to have access to good life and general approach to the existence of a child and taking into consideration his/her long life and it's needs and requirements alongside the cognitive matters.Furthermore taking into account reality, the variety of cognitive approaches in achieving the truth are among the most significant matters which have to be considered in compiling a local system for the development of thinking. Moreover in accordance with the above mentioned principle some other systems are presented regarding content, learning and teaching styles, evaluation and grouping. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
thinking, philosophy for children, Islamic practical approach, lesson plan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 616 |