تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,703 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,429 |
شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از منظر اسلام | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، آبان 1392، صفحه 63-81 اصل مقاله (197.95 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2013.57508 | ||
نویسندگان | ||
نیکو دیالمه1؛ نیره رحمانی* 2 | ||
1استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق7 پردیس خواهران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه اسلام و دانش روز مدیریت صورت گرفته است. در این راستا ضمن بررسی پیشینه نظری مرتبط با عوامل مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه صاحبنظران علوم تربیتی، سعی شده است مقایسه تطبیقی این عوامل در دو دیدگاه به عمل آید. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و جامعه آماری شامل آیات قرآن کریم و کتب معتبر روایی و آثار متخصصان هر دو حوزه علوم تربیتی و معارف اسلامی است. یافتهها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیان روشن اهداف، دسترسی به منابع و اطلاعات، ساختار سازمانی، غنی سازی شغل، و ارزیابی عملکرد از جمله عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان در علوم تربیتی هستند؛ در حالی که در اسلام علاوه بر عوامل فوق که مبانی آن با غرب متفاوت است، رعایت ضابطه مندی در تقسیم وظایف، توجه به انگیزه بالا در انجام مسؤلیت ها و تقسیم کار براساس تعهد و تخصص افراد نیز، در زمره عوامل سازمانی به شمار می آیند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی؛ معلمان؛ محیط های آموزشی؛ آموزه های اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying organizational factors affecting the empowerment of teachers from Islamic perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Nikoo Diyalameh1؛ Nayereh Rahmani2 | ||
چکیده [English] | ||
The present article is a comparative study based on extensive theoretical background of experts' approach in Islamic and educational science relevant to organizational factors affecting teachers' empowerment. Using a variety of descriptive, analytic, and statistical studies including the verses of the Holy Quran and authentic traditional books in Educational Science and Islamic Studies prove giving weight to dimensions such as formulating instructional goals, having access to resources and information, articulating organizational structures, providing job opportunities, and evaluating performance can be effective factors regarding the empowerment of teachers in educational science. Whereas according to Islamic principles and approaches which is different from western countries, observing certain criteria in participative management and taking into consideration the motivation, commitment and specialization of the members in performing their duties are among the effective organizational factors | ||
کلیدواژهها [English] | ||
empowerment, instructors/teachers, educational environment, Islamic teaching | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 873 |