تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,670 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,418 |
تحلیل کیفی متن: استقرا / قیاس | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، آبان 1392، صفحه 85-102 اصل مقاله (183.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2013.57509 | ||
نویسنده | ||
خدیجه ابوالمعالی | ||
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد رودهن | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر توصیف تحلیل محتوای متن به روش استقرایی و قیاسی است. روش پژوهش حاضر تحلیلی ـ توصیفی است. در این مقاله ابتدا وجوه تمایز تحلیل محتوای کمی و کیفی، و سپس نقش استقراء و قیاس در تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این نوع تحلیل معرفی و خلق مضامین/ مقولات مهم در درون پیکرهای از محتواست. تحلیل محتوای کیفی عمدتاً به شیوه استقرایی، یک توصیف غنی از متن به عنوان واقعیت اجتماعی ارائه میدهد. در تحلیل محتوای متون دینی ریشهها تحلیل میشود و امکان دستیابی به مفاهیم و گزارههای دینی به عنوان ابزاری برای تفکر دینی فراهم میشود. تحلیل ریشهها ماهیت ساختاری و استدلالی دارد و در بطن معانی که متن تولید میکند، نهفته است. در تحلیل محتوا برای دستیابی به نتایج مناسب علاوه بر متن، ویژگیهای منبع پیام و فرستنده پیام نیز در حد امکان تحلیل میشود. در این مقاله مراحل تحلیل محتوای کیفی مورد بحث قرار گرفته است. به متخصصانی که علاقمند به فعالیتهای پژوهشی بین رشتهای هستند (مانند مطالعاتی در حوزه روانشناسی و مدیریت آموزشی در تلفیق با معارف اسلامی) استفاده از این روش توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل کیفی متن؛ استقرا؛ قیاس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Deduction/Induction: Qualitative Text Analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
khadijeh Abolmaali | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to describe content analysis. The paradigm followed in this article is inductive and deductive reasoning. The researcher has adopted a descriptive content analysis. The writer while trying to describe the distinction between qualitative and quantitative analysis, make an attempt to study the role of inductive and deductive reasoning in qualitative content analysis. The purpose of this analysis is to present and create important themes in the body of content. Also a rich description of the text as a social reality is offered. In religious text analysis, the roots are analyzed in order to build a model for conceptual form and propositions are provided as a means of religious thought. The roots analysis has a structural then logical nature and is hidden within the meaning created by the text. In content analysis, in addition to the text the features of message as well source of message and the sender of massage are analyzed to achieve a reasonable result. In this article, the process of qualitative content analysis are studied. The above research method is recommended to specialists who are interested in interdisciplinary research activities in the field of psychology and educational management in conjunction with Islamic study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
qualitative text analysis, induction, Deduction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 956 |