تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,721 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,448 |
گفت و گو؛ از جدل فلسفی تا کنش تربیتی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، آبان 1392، صفحه 135-158 اصل مقاله (198.32 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2013.57512 | ||
نویسندگان | ||
منصوره حاج حسینی* 1؛ طیبه ماهروزاده2 | ||
1استادیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه الزهراء | ||
چکیده | ||
گفتو گو پدیده دیرپای انسانیاست که بر پایه ماهیت معرفتشناختی خود، انگارههای فلسفی و نظریههای گوناگونی را به خود اختصاص داده و آنها متناسب با دیدگاه اندیشهگران به انسان و جایگاه او در ساخت واقعیت، تحول یافتهاند. از این رو شناسایی جایگاه گفت وگو در آموزش، نیازمند بررسی نظریههای یاد شده و رویکردهای تبیینی آنهاست که مقاله حاضر به شیوه تحلیلی بدان میپردازد. و در پی آن با شناسایی دیالکتیک به عنوان رویکرد روششناختی سقراط، پایهگذار آموزش مبتنی بر گفت وگو، عرصههای گوناگون کاربرد آن را در گفت وگوگرایی باختین، تأویل هرمنوتیک گادامر و کنش تفاهمی هابرماس، بررسی میکند و در نهایت بر پایه اصول نظری قابل استنتاج از آن ها، الگوی عملی آموزش مبتنی بر گفت وگو در دیدگاه فریره، را ارائه مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتوگو؛ دیالکتیک؛ سقراط؛ باختین؛ گادامر؛ هابرماس؛ فریره | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dialoge From Philosophical Debate to Educational Practice | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansooreh Haj Hosseini1؛ Tayebeh Mahroozadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
Dialogue is an ancient human phenomenon with various theories and philosophical paradigms based on its epistemological nature. The theories have evolved in relation to the scholar's view on man and his role in constructing facts. Regarding dialectical method in teaching the above mentioned theories need to be scrutinized. The writer while following analytical approach, by adopting dialectic method as Socrate's (the founder of dialogue based education) methodological approach, studies different areas of the use of dialogue in Bakhtin's dialectic method, Gadamer's, hermeneutics interpretation and Haberma's communicative actions. Taking into consideration the theoretical principle derived from them the writer offers a practical model of education based on Fereire's view of dialectic method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
dialectic, Socrates, Bakhtin, Gadamer, Habermas, Freire | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |