تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,262 |
عوامل کلیدی اجرای موفق سرمایهگذاری مشترک بینالمللی (موردمطالعه صنعت خودروسازی ایران) | ||
اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) | ||
مقاله 12، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1399، صفحه 713-742 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2020.75442 | ||
نویسندگان | ||
سحر احمدی پرتوی1؛ نادر مظلومی* 2؛ حسین رحمانسرشت2؛ مهدی حقیقیکفاش2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سرمایهگذاری مشترک بینالمللی یکی از روشهای همکاری بین شرکتی است که امکان تشکیل شراکتهای راهبردی را فراهم میآورد. علیرغم پتانسیل بالای این روش، تعداد زیادی از سرمایهگذاریهای مشترک ناموفق بوده و اغلب آنها در مرحله اجرا با شکست مواجه میشوند. تحقیق حاضر به دنبال تهیه الگویی از عوامل کلیدی اجرای موفق سرمایهگذاریهای مشترک بینالمللی است تا بتواند مدیران اجرایی را در عملیاتی کردن این راهبرد یاری دهد. برای تحقق این هدف از طرح تحقیق کیفی استفاده گردید و با تکیهبر دیدگاه خبرگان، 14 مصاحبه نیمهساختیافته با مدیران اجرایی شرکتهای خودروسازی که سابقه سرمایهگذاری مشترک دارند (و براساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند)، صورت گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA بهره گرفته شد و درمجموع 8 بعد اصلی (شامل: راهبرد سرمایهگذاری مشترک بینالمللی، الزامات سرمایهگذاری مشترک، امور حاکمیت شرکت، تشکیل شرکت مشترک، مدیریت عملیات، ارزشیابی و بازخورد، تداوم شراکت و عوامل محیطی)، 30 مقوله و 115 گزاره از میان 643 کد استخراجی از مصاحبههای انجامگرفته، بهعنوان عوامل کلیدی شناسایی شدند و با ترسیم روابط میان آنها الگوی مفهومی پژوهش حاصل گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل کلیدی موفقیت؛ شراکت راهبردی؛ سرمایهگذاری مشترک بینالمللی؛ اجرای راهبرد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Key Factors for the Successful Implementation of International Joint Ventures (Evidence from Iran's Automotive Industry) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sahar Ahmadi Partovi1؛ Nader Mazloomi2؛ Hossein Rahmanseresht2؛ Mahdi Haghighi kafash2 | ||
1Ph.D. Candidate of Business Management, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of the Department of Business, Allamaeh Tabatabaee University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
International joint venture is one of the cooperation methods between firms which facilitates the formation of strategic alliance without a loss of corporate identity. Despite the high potential capacity of this method, a large number of joint ventures are unsuccessful and often fail in the implementation phase (Elmuti & Kathawala, 2001). The present study seeks to provide a model for key factors in successful implementation of international joint ventures, in order to help executives in the operation phase of their nominated strategy. To this end, firstly, we discuss the concept of international joint venture, strategic alliance and implementation of the strategy. Then, using qualitative research design and based on the experts' view, 15 semi-structured interviews were conducted with executives of automobile companies with a history of joint venture which were selected based on a theoretical sampling method. To analyze the collected data, MAXQDA software was employed. In conclusion, 8 main categories, 30 generic categories and 115 sub-categories out of 643 open codes were grouped, categorized and abstracted from the interviews. The key factors including international joint venture strategy, joint venture requirements, corporate governance issues, establishing joint company, operation management, evaluation and feedback, continuation and environmental factors shape the conceptual model of this research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Success Factors, Strategic Alliance, International Joint Venture, Strategy Implementation | ||
مراجع | ||
اعرابی، محمد؛ هاشمی، علیرضا؛ و قادری، محمود (1393). پیادهسازی استراتژی اندرو مک لنان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اعرابی، محمد؛ و زارع، رحیم (1389). اجرای استراتژیک مورگان، مارک؛ لویت، ریموند البوت و مالک، ویلیام. تهران: موسسه پژوهشکده مدیریت سما.
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، 16(64)، 105-138.
حاتمی، علی؛ و کریمیان، اسماعیل (1393). حقوق سرمایهگذاری خارجی در پرتو قانون و قراردادهای سرمایهگذاری (چاپ دوم). تهران: تیسا.
حسینی، سیدفرهاد؛ خدادادحسینی، سیدحمید؛ کردنائیج، اسدالله؛ و احمدی، پرویز (1393). ارائه الگوی اجرای موفق استراتژی در شرکتهای خودروسازی ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 9(36)، 1-24.
حمیدیزاده، محمدرضا؛ زارع احمدآبادی، حبیب؛ و سنگبر، محمدعلی (1393). تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت شراکتهای راهبردی با رویکرد پویاییهای سیستم (موردمطالعه: خوشه صنعتی کاشی و سرامیک استان یزد). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 6(23)، 517-534. رحمانسرشت، حسین؛ و ابراهیمی، مهدی (1393). شراکت راهبردی (همکاری در فضای رقابتی، راهبرد نوین خلق ثروت) (چاپ اول). تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
لشکر بلوکی، مجتبی (1390). جاری سازی استراتژی: راهنمای گامبهگام پیادهسازی استراتژی در عمل (ویراست چهارم). تهران: آریانا قلم.
مظلومی، نادر؛ و متولی، علی (1391). الگویی برای اجرایی کردن برنامههای راهبرد. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 22(67)، 19-45. DOI: 10.22054/jmsd.2012.1863
وارث، سیدحامد؛ حسنقلیپور، طهمورث؛ و حبیبی، مرضیه (1392). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایهگذاریهای مشترک. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 5(20)، 141-160.
هاشمی، علیرضا (1392). الگوی رابطه عملیاتی کردن استراتژی و میزان تحقق اهداف استراتژیک (صنعت بیمه) (رساله دکتری)، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Adnan, H., Kassim, A., & Chong, H. Y. (2012). Success Factors on Joint Venture Projects for Indigenuous Bumiputera Contractors in Malaysia. Journal of Applied Sciences Research, 8, 4113-4125.
Bamford, J. D., Gomes-Casseres, B., & Robinson, M. S. (2003). Mastering Alliance Strategy: A Comprehensive Guide to Design, Management, and Organization. John Wiley & Sons.
Das, T. K., & Teng, B. S. (2000). A Resource-Based Theory of Strategic Alliances. Journal of Management, 26(1), 31-61.
Faull, N., & Fleming, P. (2005). Turning Intentions into Outcomes: a Quick Scorecard to Guide Implementation. Measuring Business Excellence. 5-12.
Fedato, G. A. D. L., Pires, V. M., & Trez, G. (2017). The Future of Research in Strategy Implementation in the BRICS Context. BBR. Brazilian Business Review, 14(3), 288-303.
Galbraith, J. R. (2012). The Evolution of Enterprise Organization Designs. Journal of Organization Design, 1(2), 1-13.
Geringer, M., & Herbert, L. (1989). Control and Performance of International Joint-Ventures". Journal of International Business Studies, 235-254.
Gomes, E., Barnes, B. R., & Mahmood, T. (2016). A 22 Year Review of Strategic Alliance Research in the Leading Management Journals. International Business Review, 25(1), 15-27.
Greenhalgh, L. (2001). Managing Strategic Relationships: The Key to Business Success. Simon and Schuster.
Higgins, J.M. (2005). The Eight S's of Successful Strategy Execution, Journal of Change Management, Vol.5, 3-13.
Hrebiniak, L. G. (2006). Obstacles to Effective Strategy Implementation. Organizational Dynamics. 35(1), 12-31.
Hrebiniak, L. G. (2013). Making Strategy Work: Leading Effective Execution and Change. FT Press. 60-61.
Hunger, J.D. & Wheelen T.L. (2000), Strategic management and business policy: Toward global sustainability. Pearson Education. 13th Edition.
Huu Le, N. (2009). Foreign Parent Strategies, Control and International Joint Venture Performance. Foreign Parent Control and International Joint Venture Performance: Evidence from Finnish Multinational Firms, 208, 92-104. Ireland, R. D., Hitt, M. A., & Vaidyanath, D. (2002). Alliance Management as a Source of Competitive Advantage. Journal of Management, 28(3), 413-446.
Jooste, C., & Fourie, B. (2009). The Role of Strategic Leadership in Effective Strategy Implementation: Perceptions of South African Strategic Leaders, Southern African Business Review, 13(3), 51-68.
Kazmi, A. (2008). A Proposed Framework for Strategy Implementation in the Indian Context, Management Decision, Vol. 46 Issue: 10.1564-1581.
Mehta, R., Polsa, P., Mazur, J., Xiucheng, F., & Dubinsky, A. J. (2006). Strategic Alliances in International Distribution Channels. Journal of Business Research, 59(10-11), 1094-1104.
Masrurul, M. M. (2012). An Overview of Strategic Alliance: Competitive Advantages in Alliance Constellations. Advances in Management Vol. 5, 12.
Nielsen, B. (2002). Why do international joint ventures fail? A strategic Mismatch Explanation. Academy of Management Review, July, p.1-31.
Nippa, M., Beechler, S., & Klossek, A. (2007). Success Factors for Managing International Joint Ventures: A Review and an Integrative Framework. Management and Organization Review, 3(2), 277-310.
Okumus, F. (2003). A Framework to Implement Strategies in Organizations. Management Decision.
Rao, P.(2005), Executive Staffing Practices in United States of America-Mexico Business Joint Ventures, PHD Dissertaion Submitted to the School of Business of the George Washington University, 5-10
Riggsbee, E.R. (2000), Developing Strategic Alliances (Crisp Professional Series), Crisp Learning.
Russo, M., & Cesarani, M. (2017). Strategic Alliance Success Factors: A Literature Review on Alliance Lifecycle. International Journal of Business Administration, 8(3), 1-9.
Sayer, S. & Lower, M. (2004), International Joint Venture Agreement, Sweet and Maxwell, p.1-2.
Siddique, M.I. & Shadbolt, N. (2016), Strategy Implementation Literature Review, Massey University, Palmerston, P.3-33
Vyes, N.M., Shelburn, W.L. & Rogers, D. C. (1995). An Analysis of Strategic Alliances: Forms, Functions and Framework. Journal of Business & Industrial Marketing, Vol.10, Issue3, 47-60.
Yan, A. & Luo, Y. (2016), International Joint Ventures (Theory and Practice), Routledge, USA, 1-20.
Yang, L. (2009). A Model for Enhancing Strategy Execution. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 7(03), 360. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 516 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |