تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,720 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,445 |
ارتقای اثربخشی تصمیمگیری شهودی به کمک مدلسازی ریاضی آن | ||
اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 27، فروردین 1399، صفحه 161-182 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2020.75462 | ||
نویسندگان | ||
حسین رحمانسرشت1؛ معصومه تدریس حسنی2؛ اکبر رحیمیپور* 3 | ||
1استاد مدیریت استراتژیک، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تهران پردیس البرز، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بهرهگیری از شهود و تصمیمگیری شهودی به عنوان یک عامل مؤثر مدیریت، توجه فزایندهای را در محافل علمی و پژوهشها در سطح دنیا به خود جلب کرده است. این پژوهش، با بیان نقش اساسی تصمیمگیری شهودی در شرایط پیچیده جهان امروز، و استفاده از مدلی کمی مبتنیبر عدم قطعیت کوشش میکند، تا الگویی کارآمد برای ارتقای اثربخشی تصمیمگیری شهودی مدیران و شناسایی بهترین تصمیم شهودی نسبت به الگوی بهینه، عرضه کند. برای دستیابی به هدف مذکور، ابتدا یک مدل تصمیمگیری شهودی بر اساس چهار مؤلفهی تشکیلدهنده آن ارائه و سپس با استفاده از تکنیکهای ریاضی یک مدل برنامهریزی غیرخطی برای تصمیمگیری شهودی بر پایه نظریه دمپستر ـ شافر ارائه گردید. در نهایت با ذکر یک نمونه عملی مدلسازی واقعی از مسأله پژوهش انجام و برای تشریح چگونگی استفاده از آن در جهت ارتقای تصمیمگیری، به کمک روشهای ریاضی، به حل آن پرداخته شد. مدل مذکور، در شرایطی که دادهها جهت أخذ تصمیم با ابهام مواجهاند و مبنای منطقیای جهت أخذ تصمیم وجود ندارد، میتواند راهکار مناسبی جهت کاهش ریسکهای احتمالی حاصل از أخذ تصمیمگیریهای شهودی گردد. در واقع در این مدل، با تجمیع نظرات خبرگان (تصمیمگیرندگان سازمانی)، یک مدل مرجع پیشنهاد میشود که میتواند به عنوان، مبنایی برای أخذ تصمیمات شهودی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصمیمگیری شهودی؛ نظریه دمپستر ـ شافر؛ مدلسازی ریاضی؛ شهود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving the Effectiveness of Intuitive Decision Making with the help of Mathematical Modeling | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Rahman Seresht1؛ Masoumeh Tadris Hasani2؛ Akbar Rahimi Poor3 | ||
1Professor of Strategic Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
2Ph.D. student in Industrial Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
3Ph.D. Student in Accounting, Tehran University Alborz Campus, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The use of intuition and intuitive decision-making as an effective management factor has attracted increasing attention in scientific circles and research at the global level. This research, stating the essential role of intuitive decision-making in today's complex world and using a quantity model based on uncertainty, attempts to provide an effective model for enhancing the effectiveness of intuitive decision-makers and identifying the best intuitive decision in proportion to an optimal model. To achieve this goal, first an intuitive decision-making model based on four of its constituent elements and then a non-linear programing model of intuitive decision-making based on Dempster-Shafer's theory that uses mathematical techniques are presented. In the next step, a practical real-life modeling that utilizes mathematical methods to solve the research problem has been put into effect. This model, in situations where the data are ambiguous and a logical basis is missing, can be a good solution for reducing the potential risks of intuitive decision-making. In fact, in this model, by aggregating the opinions of experts (organizational decision makers), a reference model is proposed that can be used as a basis for making intuitive decisions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intuitive Decision Making, Dempester-Shafer's Theory, Mathematical Modeling, Intuition | ||
مراجع | ||
الوانی، مهدی (1379). تصمیمگیری شهودی ویژگیها و کاربردها. مطالعات دفاعی استراتژیک. 5 (5 و 6). 137-150. پاشا، عیناله؛ مصطفایی، حمیدرضا؛ خلج، مهران و خلج، فرشته (1392). محاسبه فاصله عدم قطعیت بر پایه آنتروپی شانون و تئوری دمپستر - شافر از شواهد. نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید. 2 (24). 216-223. تدریس حسنی، معصومه و رحمانسرشت، حسین (1399). ارائه یک مدل ریاضی برای تعیین سبکهای تصمیمگیری و ارتقای اثربخشی آن با وجود عدم قطعیت دادهها. پژوهشهای نوین در تصمیمگیری. 5 (2). 1-20. حیدری، الهام و مرزوقی، رحمتاله (1391). بررسی و مقایسه روشهای عمومی تصمیمگیری در مدیران (مورد مطالعه دانشگاه شیراز). فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 3 (4). 67-84. داداشی خاص، اسماعیل و بابائی نیولویی، فهیمه (1393). پژوهشی پیرامون اثر مدیریت سرمایه فکری بر تصمیمگیری استراتژیک مدیران در شرکتهای شهرک صنعتی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. 17 (23). 17-26. دهکردی، لطف اله؛ میمند، محمد؛ عابسی، سعید و حدادزاده، مهدی (1394). شناسائی عوامل و مؤلفههای شهود در تصمیمگیری از دیدگاه قرآن کریم. فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی. 3 (4). 75-91.سعادت، اسفندیار (1372). فرایندتصمیمگیریدرسازمان. تهران: دانشگاه تهران. شیروانی، علیرضا و مردانی، زهرا (1389). بررسی عوامل روانشناختی در تصمیمگیری استراتژیک مدیران ارشد بخش خصوصی براساس روششناختی یونگ (مورد مطالعه سازمانهای بخش دولتی استان اصفهان). هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران. فرجزاده، سیامک و محمدی، رض ا(1392). روشمبتنیبراندازهگیریبرایشناساییخطایعملکردرلهها (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران. قربانی جاجرم، زهرا؛ ملکزاده، غلامرضا و خوراکیان، علیرضا (1395). بررسی نقش میانجیگری روشهای تصمیمگیری عقلائی و شهودی مدیران بر رابطه هوش هیجانی و رفتارهای نوآورانه. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی. 5 (2). 51-84. طغیانی، علیرضا؛ رجبزاده، علی و انواری رستمی، علیاصغر (1395). طراحی مدل تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان. فصلنامه پژوهش نوین در تصمیمگیری.1 (1). میرواحدی، سید سعید (1396). بررسی منطق تصمیمگیری کارآفرینان ایرانی مبتنیبر نظریه امکان گرایی. نشریهپژوهشهای نوین در تصمیمگیری. 2 (4). 229-254. هادیزاده مقدم، اکرم و طهرانی، مریم(1387). بررسی رابطه بین سبکهای عمومی تصمیمگیری مدیران در سازمانهای دولتی. نشریهمدیریتدولتی. 1 (1). 123-138. Adiandari, Ade Maharini, Troena, Eka Afnan, Fatchan, Djumahir, H.A. (2014). Intuitive Decision Making Practice and Its Role in Creating Bank Profit. European Journal of Business and Management. 6 (22).22-41.
Dane, Erik, patt, Michael, g. (2007). Exploring Intuition and its Role in Managerial Decision Making. Academy of Management Review. 32 (1). 33–54.
Erenda, Ivan, Mesko, Maja, Bukovec, Boris (2014). Intuitive Decision-Making and Leadership Competencies of Managers in Slovenian Automotive Industry. Journal of Universal Excellence. 3 (2). 87–101.
Helton, J, C. (1997). Uncertainty and Sensitivity Analysis in the Presence of Stochastic and Subjective Uncertainty. J. Stat. Comput Simul. p 57.
Lee, D. P, The republic - Plato, West Drayton, Penguins Books. Lieberman, M. D, (2000). Intuition: A Social Cognitive Neuroscience Approach. Psychological Bulletin. 126. 109-137.
Mirvahadi, Seyed Saeed, (2017). A Study of the Decision Making Logic of Iranian Entrepreneurs Based on the Theory of Possibility. Modern Researchs in Decision Making, 2 (4). 229-254.
Rauf, Khailda, (2014). Use of Intuition in Decision Making Among Managers in Banking and Industrial Sectors of Karachi. Pakistan Journal of Psychological Research. 29 (1). 79-102.
Sinclair, Marta, ashkanasy, Neal M, (2014). Intuitive decision-making amongst Leaders: More than Just Shooting from the hip, Preprint Version. Later Published as Intuitive Decision-Making Amongst leaders: More than Just Shooting from the Hip. Mt Eliza Business Review. 5 (2). 32-40.
Taghiani, Alireza, Rajabzadeh, Ali, Anvari Rostami, Ali Asghar, (2016). Designing a Decision Making Model in Uncertainty, Modern Researchs in Decision Making. 1 (1). 190-216.
Ticha, Ivana, HRON, Jan, FIEDLER, Jiří, (2010). Managerial Decision Making – Importance of Intuition in the Rational Process. Agric. Econ. – Czech. 56(12). 553–557.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |