
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 527 |
Number of Articles | 4,574 |
Article View | 9,734,371 |
PDF Download | 5,474,525 |
Pathology of Quran education programs in primary schools from the perspective of experts | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 5, Volume 8, Issue 15, January 2020, Pages 97-121 PDF (606.82 K) | ||
Document Type: Scholarly Article | ||
DOI: 10.30497/edus.2020.75582 | ||
Authors | ||
Leila khosravi morad* 1; zohre jaafari far2; zahra feizi3 | ||
1MA in Educational Administration, Islamic Zazd University Of Central Branch, Tehran, Iran. | ||
2PhD student in Information Technology in Higher Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
3PhD in Religious Research Studies, University Of Religions and Denominations, Qom, Iran. | ||
Abstract | ||
The teaching of the Qur'an in today's society is faster than in the past, but there are still many weaknesses in this field.Therefore, the aim of this study was to identify the disadvantages of Quran education programs in the curriculum dimension in primary schools in the academic year 2018.The method of qualitative research was data phenomenology of the foundation. The study sample consisted of 8 experts in Quranic sciences and Quranic education by purposeful sampling method and the research was conducted using semi-structured interview tools. Data analysis was performed by Strauss coding method in three stages: open, axial and selective. The findings identified five categories of harms: 1. Objective-related harms - little proportion of the goals of teaching the Qur'an to the principles of setting educational goals and emphasizing only the basic goals of teaching the Qur'an - such as reading - and not deeper goals of the Qur'an - such as understanding meaning). 2. Content-related damage (small proportion of Quran teaching content with the principles of preparing and arranging educational content and book content presentation templates), 3 Facility-related damage (weakness of appropriate production and distribution system and poor quality of produced software), 4 Damage related to the teaching method (unprincipled teaching methods of the Qur'an) and 5. Damage related to methods of evaluating students' academic achievement (weak teachers' skills in evaluating what students have learned in the Quran lesson and insignificance of evaluating students' learning). In the end, considering the results of most of the injuries in the two areas of goals and content, it is hoped that the officials and those in charge of Quranic education can provide the quality of Quranic training courses with the right goal setting and content coherence in accordance with the mentioned goals. | ||
Keywords | ||
Quran training; pathology; elementary schools | ||
References | ||
ارغوانی، غ. (1391). بررسی سیر آموزش قرآن در دوره ابتدایی طی سالهای 1369 تا 1389 (تأسیس مدارس قرآنی). پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. اشراقی، م. (1388). تحلیل و ارزشیابی سیدیهای چندرسانهای آموزش قرآن براساس استانداردهای طراحی و تولید چندرسانهایهای آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. بازرگان، ع. (1394). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار. بهرامینسب، م. (1391). ارزشیابی برنامه آموزش قرآن از دیدگاه ذینفعان آموزشی در مقطع ابتدایی در منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. پیرایش مقدم، ف. (1391). آسیبشناسی آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن در مدارس ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تهران. ثمری، ع.؛ و آتشک، م. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانشآموزان. فصلنامه فناوری آموزش (فناوری و آموزش). زمستان، 4 (2). حاجی زاهدی، م. (1377). عوامل مؤثر در موفقیت دانشآموزان در درس قران سال دوم مدارس راهنمایی (شهر مشهد). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. خسروپناه، ع. (1387). آسیبشناسی روش دینشناسی روشنفکری دینی. نشریه کتاب نقد. شماره 46، 4-52. خدرلو، ع. (1384). بررسی محتوای کتاب جدیدالتألیف هدیههای آسمانی پایه سوم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهرستان خوی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ـ مرکز. خوشخلق، ا. (1388). ارزشیابی اجرای آزمایشی برنامه جدید قرآن در دانشآموزان پایه سوم. طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش. ریاضی، س. (1377). بررسی موانع و مشکلات تحقق اهداف برنامههای آموزشی قرآن در دبیرستانهای دخترانه تهران از دیدگاه دبیران ارشد برنامهریزی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم. سعیدی رضوانی، م.؛ پرتو، م.؛ و سرشور خراسانی، غ. (1388). ارزشیابی برونداد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 31 (8)، 36-7. شعبانی، ز. (1388). بررسی ارزشیابی برنامه درسی قرآن پایه چهارم ابتدایی. دو فصلنامه تربیت اسلامی. 4 (8)، 105-140. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. ضرغامی، ح.؛ ضرغامی، م.؛ و و ضرغامی، ح. (1394). بررسی اثربخشی آموزشهای مدارس قرآن بر مهارت روخوانی قرآن دانشآموزان مقطع ابتدایی. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی. 10 (21)، 57-74. فاضل حسنآبادی، م.؛ محمدی الیاسی، ق.؛ و رضاییزاده، م. (1394). شناسایی و مدلسازی انگیزههای بهکارگیری نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در کسب و کارهای بزرگ ایرانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 2 (6)، 194-167. محمدپور، ا.؛ و رضایی، م. (1388). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقه اورامان کردستان ایران بهشیوه پژوهش زمینهای. فصلنامه جامعهشناسی ایران. 9 (1 و 2)، 33-3. منوچهری، ن. (1374). بررسی مشکلات و دلایل دسترسی نداشتن به اهداف برنامههای آموزش درس قرآن در مدارس ابتدایی شهرستان همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران ـ مرکز. منصوری، پ. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود آموزش قرآن از منظر معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-91. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی. دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ـ مرکز. میرزامحمدی، م.؛ افشار، ع.؛ شاهرضایی، ر.؛ و قبادی، م. (1391). ارزشیابی برونداد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 89-1388. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 45 (12)، 44-23. وکیل، م. (1381). نگاهی به برنامه جدید آموزش قرآن کریم در آموزش و پرورش ایران. نشریه رشد آموزش قرآن. شماره 1.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon. 9 (5), 1-6. Tapscott, D. (2009). Grown up digital (Vol. 361). New York: McGraw Hill. Takalani, T. (2008). Barriers to e-learning amongst postgraduate black students in higher education in South Africa. Doctoral dissertation, Stellenbosch: Stellenbosch University. Xueling, L., Xiang, H., Jia, S., & Chong, W. (2015). A Literature Review of Institutional Entrepreneurship and Prospects: Based on “5W1H” Analytical Framework. Foreign Economics & Management. (4), 1. | ||
Statistics Article View: 1,590 PDF Download: 800 |