تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,262 |
بررسی جایگاه زبان فارسی در نامهای تجاری محصولات ایرانی تبلیغ شده در رسانه ملی | ||
اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1399، صفحه 585-614 اصل مقاله (931.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2021.239601.3125 | ||
نویسنده | ||
سعید مسعودیپور* | ||
استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
اثرات و پیامدهای بازاریابی و ابزارهای مورد استفاده در آن برای ترغیب مصرفکنندگان به خرید کالاها و خدمات، محصور و محدود به حوزه کسبوکار و تجارت باقی نمیماند. تأثیرات فراکسبوکاری بازاریابی به ویژه در حوزه فرهنگ، امری غیرقابل انکار است. یکی از ابعاد مهم فرهنگی که به وسیله نامهای تجاری در معرض خطر قرار گرفته است، زبان فارسی است. محصولات ایرانی متعددی از رسانه ملی تبلیغ میشوند که نام آنها از کلمات لاتین گرفته شده است. در این پژوهش که در دو گام به انجام رسیده است، تلاش شد ابتدا وضعیت کلی از نامهای تجاری محصولات تبلیغ شده در رسانه ملی ارائه شود. برای این منظور نمونهای شامل 234 نام تجاری از شش گروه محصول انتخاب شد. بررسی انجام شده نشان داد بیش از 20 درصد نمونه مورد مطالعه از کلمات خارجی برای نامگذاری محصولات خود استفاده کردهاند. در نهایت درگام اول موضوعات قابل بررسی در نامگذاری محصولات تجاری ایرانی که در داخل کشور مصرف میشوند، احصا شد که از جمله آنها استفاده از کلمات انگلیسی، استفاده از کلمات عربی، استفاده از کلمات فارسی ناشناخته، استفاده از نام انسان، استفاده از نام مکان، استفاده از اسامی مذهبی، استفاده از اصوات و صداها و... به عنوان نام تجاری بود که در گام دوم موضوعات احصا شده در قالب پرسشنامهای به نمونه نخبگانی شامل 20 نفر از رشته مدیریت بازرگانی و 22 نفر از رشته زبان و ادبیات فارسی عرضه شد. در نهایت جمعبندی از نظرات نخبگان در خصوص ابعاد قانونگذاری برای حمایت از زبان فارسی در نامگذاری تجاری محصولات ایرانی عرضه شده در داخل کشور ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
برند؛ نام تجاری؛ زبان فارسی؛ محصولات ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the Status of Persian Language in Brand Names of Iranian Products Advertised in the National Media | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Masoodipoor | ||
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Qom University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The effects and consequences of marketing to persuade consumers to buy goods and services are not limited to the business and commerce. The Non-business impacts of marketing, especially in the field of culture, are undeniable. One of the most important cultural aspects that have been endangered by marketing activities is the Persian language. Numerous Iranian products are advertised on TV with theirs names derived from Latin words. This research has been done in two steps. In the first, we have described the general status of the brand names of products advertised on Iranian TV. For this purpose, a sample of 234 brands from six product groups was selected. The study showed that more than 20% of the sample have used foreign words to name their products. Finally, in this step, we have listed some issues to be noticed when naming Iranian commercial products that have domestic consumption among which is the use of English, Arabic and unknown Persian words, the use of human and place names, the use of religious names, and the use of sounds. In the second step, the elite sample including 20 people in the field of business management and 22 people in the field of Persian language answered a questionnaire designed on the basis of data gained from the previous step. Finally, a summary of the views of the elites on the dimensions of legislation to support the Persian language in the commercial registration of Iranian product names has been presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Brand, Trademark, Persian language, Iranian Products | ||
مراجع | ||
آقازاده، هاشم؛ نرگسیان، عباس؛ و ابراهیمزاده، مهدی(1395). بررسی نقش نمادهای آوایی زبان فارسی در طراحی اسم برند. فصلنامه مدیریت برند. 3 (2). 13-36.
اسماعیلپور، حسن (1392). مبانی مدیریت بازاریابی. تهران: نگاه دانش.
حسینی سید محمد؛ معصوم، سید محمد و کمیلی دوست، هایده (1389). بررسی شیوههای معادلیابی واژگانی در ترجمه متون تبلیغاتی و تجاری از انگلیسی به فارسی. فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه. 42 (2). 79-100.
حیدرزاده، کامبیز؛ و عباسی، جواد (1394). رابطه با نام تجاری، محور ایجاد نام تجاری قوی در بانکهای تجاری. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. 7 (20). 51 - 66.
رستمی، محمدرضا؛ فیض، داود؛ زارعی، عظیم؛ رستگار، عباسعلی؛ و ملکی مینباش رزگاه، مرتضی (1397). عوامل تأثیرگذار بر برندسازی اسلامی. فصلنامه مدیریت اسلامی. 26 (2). 11-40.
زندوکیلی، علی؛ و صادقی، محسن (1392). نام تجاری و تمیز آن از مفاهیم مشابه. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. 17 (68). 113- 148.
عزیزی، شهریار؛ ابراهیمی، ابوالقاسم؛ و کریمی علویجه، محمدرضا (1398). مدیریت بازاریابی. تهران: سمت.
فلاح، مرتضی (1386). نقش زبان فارسی در یکپارچگی و وحدت ملی ایران. فصلنامه پژوهشهای ادب عرفانی. 1 (4). 131-164.
محمدیان، محمود (1393). مدیریت تبلیغات. چاپ هشتم. تهران: سپندمینو.
موسوی، سید نجمالدین (1397). شناسایی و تبیین شاخصهای کلیدی برندسازی اسلامی با استفاده از روش دلفی فازی. فصلنامه مدیریت اسلامی. 26 (1). 231-251.
Allan K.K. Chan &Yue-Yuan Huang (2001). Principles for brand naming in Chinese: the case of drinks. Marketing Intelligence & Planning. 19 (5). 309 - 318
Chan, Allan K.K. & Huang, Yue-Yuan, (2001). Principles for brand naming in Chinese: the case of drinks. Marketing Intelligence & Planning. 19 (5). 309-318.
Grewal Dhruv & Levy Michael, (2017). Marketing. McGraw-Hill.
Kachersky Luke & Carnevale Marina, (2015). Effects of pronoun brand name perspective and positioning on brand attitude. Journal of Product & Brand Management. 24 (2). 157-164.
Kanungo, R.N. (1968). Brand awareness: effects of fittingness, meaningfulness, and product utility. Journal of Applied Psychology, 52 (4). 290-295
Keller, K.L., Heckler, S. & Houston, M. (1998). The effects of brand name suggestiveness of advertising recall. Journal of Marketing. 62 (1). 48-57
Kohli, C.S., Harich, K.R. & Leuthesser, L. (2005). Creating brad identity: a study of evaluation of new brand names. Journal of Business Research. 58 (11). 1506-1515.
Kotler Philip & Keller Kevin Lane, (2016). Marketing Management, Pearson. 15th edition.
Leslie de Chernatony & Francesca Dall'Olmo Riley (1998). Defining A "Brand": Beyond The Literature With Experts' Interpretations. Journal of Marketing Management. 14 (5). 417-443.
Louro Maria João & Cunha Paulo Vieira (2001). Brand Management Paradigms. Journal of Marketing Management. 17(7-8). 849-875.
Lowrey, T., Shrum, L.J. & Dubitsky, T. (2003). The relationship between brand name linguistic characteristics and brand name memory. Journal of Advertising. 32 (3). 7-17.
Samu, S. & Krishnan, S. (2010). Brand related information as context: the impact of brand name characteristics on memory and choice. J. of the Acad. Mark. Sci. 38. 456–470. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |