تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,570 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,898 |
شیوههای مناسب برای برنامهسازی آموزش سواد رسانهای در رادیو جوان | ||
پژوهشنامه فرهنگ و رسانه (نامه فرهنگ و ارتباطات) | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، اسفند 1399 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/lcc.2021.240064.1023 | ||
نویسندگان | ||
ویدا همراز* 1؛ فاطمه پوردهقانی2؛ محمد اخگری1 | ||
1استادیار گروه رادیو دانشگاه صدا و سیما | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو دانشگاه صدا و سیما | ||
چکیده | ||
جوانان یکی از مهمترین گروههایی هستند که باید از آموزش و مهارت لازم برای تحلیل و درک پیامهای رسانهای، به خصوص رسانههای تعاملی برخوردار باشندمسئلهی تحقیق آن است که آیا این کاستی ناشی از فقدان درک ضرورت آموزش سواد رسانهای از طرف برنامهسازان رادیویی است یا از عدم شناخت شیوههای مناسب شکلی و محتوایی در برنامهسازی آموزش سواد رسانهای برای مخاطبان جوان سرچشمه میگیرد؟ با استفاده از مصاحبهی کارشناسی و تحلیل محتوای کیفی 28 برنامهی رادیویی تولید شده دربارهی سواد رسانهای در سال 1398 انجام شد و نشان داد که نه فقط اهمیت آموزش سواد رسانهای برای بسیاری از برنامهسازان این شبکه روشن نیست در نتیجه این مقاله پیشنهاد میکند سادهسازی مباحث سواد رسانهای در قالب ساختارهای کوتاه با ریتم تند و بهرهگیری از عناصر جذابی چون مصاحبه با خود جوانان، موسیقی، قطعات کوتاه نمایشی، مسابقه و سرگرمی، در رادیو جوان بکار گرفته شود که در حال حاضر وجود ندارد | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانه ای؛ آموزش؛ رادیو جوان؛ مخاطب جوان؛ رسانه های تعاملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Appropriate Pattern for “Radio Javan” Programs Focusing on Media Literacy | ||
نویسندگان [English] | ||
vida hamraz1؛ fatemeh poordehghani farashah2؛ mohammad achgari1 | ||
1iribu | ||
2iribu student | ||
چکیده [English] | ||
The development of media literacy by the media itself is one of the effective ways to teach this skill and radio as a mass media can have a good position in this field. Because young people are the main audience of today's media and "Radio Javan" is a special station for this ages, . The purpose of this study is to design a comprehensive model for programming in Radio Javan with the aim of educating and promoting media literacy. Findings of this research, which is in fact a comprehensive model with two structural and content aspects for production in Radio Javan, has been obtained through case study and through qualitative evaluation and analysis of programs produced in radio in recent years on the subject of media literacy and specialized interviews with production experts and media literacy specialists, in addition to the analysis of works written in this field. The results of this study show that "the simplification of topics in the form of short structures", "the use of templates with fast rhythms and the use of attractive elements such as interviews with young people, music, short plays, competitions and entertainment, etc.", "avoid taking a completely negative approach, facing the new media and paying attention to the positive effects and functions of digital media along with its negative and harmful effects", | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Media, Media Literacy, Radio Javan, Production, Modern Media, Digital Age | ||
مراجع | ||
اخگری, محمد. (1397). رادیو در عصر دوم، چشمانداز تولید و پخش رادیو در عصر رسانههای نو. ویرایش دوم. تهران: دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
الیاسی, محمد حسین. (1388). مبانی نظری و عملی اقناع و مجابسازی. مطالعات بسیج. 1388, شمارهی 45. ببران, صدیقه. (1392). ضرورتهای آموزش سواد رسانهای. وب سایت مرکز پژوهش و آموزش مؤسسهی همشهری. [درون خطی] مؤسسهی همشهری, 25 اردیبهشت 1392. کد مطلب: 3636. بقایی, رقیه. (1396). دید باز. تهران: پشتیبان. پاتر, جیمز. (1391). سواد رسانهای. قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. پوریانی, جابر, نصیری, معصومه و چشمه نور, مرتضی. (1397). فضای مجازی و سواد رسانهای. تهران: پشتیبان. خسروانیان, نجمه و خسروانیان, سجاد. (1397). تفکر انتقادی در جهان چند رسانهای (با تأکید بر آموزههای سواد رسانهای). تهران: پشتیبان. رحمانزاده, مهدی. (1393). مطالعهی موردی. پژوهه. [درون خطی] پژوهشکده باقرالعلوم, 24 آبان 1393. [اتخاذ: 6 دی 398.] pajoohe.ir. کانجیج, ایگور. (1397). جامعهی مدنی و ارتقای سواد رسانهای - اطلاعاتی. [مترجم] هانیه عظیم زادگان و مهدی پاشایی کور عباسلو. تهران: پشتیبان. لویک, مارلین. (1397). سواد رسانهای در عصر دیجیتال. [مترجم] علی شایان فر. تهران: پشتیبان. مظفری, افسانه و راضی, محمد رضا. (1396). جایگاه سواد رسانهای در فقه رسانه. تهران: پشتیبان. میرزای, خلیل. (1388). کیفی پژوهی، پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی. تهران: فوژان. ویسی, غلامرضا. (1387). روانشناسی ارتباط با جوان. پیام. 1387, شمارهی 89. یانگ, جیمی, مک لئود, دیوید و برادی, شین. (1397). رسانههای اجتماعی و چالشهای اخلاقی در قرن 21. [مترجم] نرگس سادات مشرف. تهران: پشتیبان. A. McLean, Sian. (2016). The role of media literacy in body dissatisfaction and disordered eating: A systematic review. Melbourne: La Trobe university. Katz, Helen. (2010). Guide to Advertising Media Selection, Planning, Research, and Buying. London: Routledge.
McLuhan, Marshall. (1994). Undersatnding Media: The Extensions of Man. London: The MIT Press.
Scheg, Abigail G. (2014). Reforming Teacher Education for Online Pedagogy Development. Pennsylvania: IGI Global.
Toman, Elizabeth. (1995). The 3 stages of media literacy. : .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |