تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,878 |
تحلیل محتوای کمّی سرمایه جنسی در آگهیهای تبلیغاتی سیمای ملی | ||
پژوهشنامه فرهنگ و رسانه (نامه فرهنگ و ارتباطات) | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، اسفند 1399 اصل مقاله (8.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/lcc.2021.240006.1019 | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد بادین فکر* 1؛ محسن بدره2؛ صابر اکبری خضری3 | ||
1دانشجو دکتری معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) | ||
2استادیار مطالعات زنان دانشگاه الزهرا(س) | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات؛ دانشگاه امام صادق (ع) | ||
چکیده | ||
تیزرهای تبلیغاتی در عصر سرمایه داری از مولفه های مهم اقناع و جذب مخاطبین هستند. این تحقیق با اتکا بر سازه نظری کاترین حکیم و مولفه های سرمایه جنسی از منظر او، به بررسی و توصیف تبلیغات تجاری تلویزیونی در سمای ملی پرداخته است. بر این اساس با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی به بررسی 30 نمونه از تیزرها که با نمونه گیری هدفمند بر مبنای حضور و محوریت زنان در بین آگهی های پخش شده از صداوسیما پرداخته شده است. نتایج این تحقیق حاکی از این واقعیت است که میزان سرمایه جنسی در تبلیغات درصد بالایی می باشد. در این میان مولفه های شیوه ظاهر شدن در جامعه (مانند پوشش جذاب، آرایش چهره)، جذابیت جنسی (بدن جذاب، رفتار زنانه)، و زیبایی، بیش ترین تکرار و مولفه های حضور اجتماعی (مهارت و تعامل و مشارکت اجتماعی، خوش مشربی) و سرزندگی (منفعل نبودن)، درای کمترین تکرار رسانه ای بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه جنسی؛ جنسیت؛ زنان؛ تبلیغات تجاری؛ صدا و سیما | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Quantitative content analysis of sexual capital in national TV advertisements | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad javad badinfekr1؛ Mohsen Badreh2؛ Saber Akbari Khezri3 | ||
1Ph.D. Faculty of Islamic Studies and Culture and Communication | ||
2Assistant Professor, Department of Women Studies, AlZahra University. | ||
3Student of the Faculty of the Culture and Communication and Islamic studies, Imam Sadiq University | ||
چکیده [English] | ||
Sexual capital as the fourth social capital is one of the newest and most popular theories of contemporary sociology, proposed by Catherine Hakim in 2011. One of the most important situations in which sexual capital is present is commercial advertising. Advertising teasers in the capitalist era have become increasingly important and have occupied a large part of television broadcasting, so this research, relying on Hakim's theoretical structure and components of sexual capital from his perspective, to study and describe this phenomenon in advertising. He has made a television commercial for the Islamic Republic of Iran Radio and Television. Based on this, using quantitative content analysis method, 30 samples of teasers were analyzed with targeted sampling based on the presence and focus of women among the advertisements broadcast on Sada-o-Sima in July and August 1998. The results of this study indicate that the rate of sexual capital in advertising is high. Among these, the components of the way of appearing in the society (attractive cover, face makeup, jewelry and decorations), sexual attraction (attractive body, feminine behavior, charm), and beauty, the most repetition and components of social presence (skill and interaction and Social participation, kindness, and vitality (energy and vitality, not being passive) have the least repetition. Capitalism and advertising designers also use women's sexual capital to attract and persuade audiences to persuade the buyer to buy the product. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sexual capital, gender, women, commercial advertising, Broadcasting | ||
مراجع | ||
* شاپور، بهیان؛ زرندی، مرجان؛ امامی، پریرخ. (1394). بررسی مؤلفههای سرمایه جنسی در رمانهای پر تیراژ فارسی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی. دوره 9، شماره 29 * کرمی پور، یعقوب. (1394). بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی واجتماعی و جنسی بر مدیریت بدن در بین جوانان 15 تا 29 سال شهرستان تنکابن. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش اجتماعی. دوره 7، شماره 28 * صادقی فسایی، سهیلا؛ فاضل، رضا؛ رضایی، حسین. (1396). مطالعه جامعه شناختی رابطه میان مدیریت بدن و سرمایه جنسی زنان (مورد مطالعه: زنان متولد دهة 60 شهر همدان). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان. دوره 15، شماره 3 * تاجی بخش، کیان. (1384). سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه. تهران: نشر شیرازه * صدیق سروستانی، رحمت الله. (1375). کاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی. نامه علوم اجتماعی. دانشگاه تهران. دوره جدید، شماره 8 * دامود، مهسا. (1394). رابطه سرمایه جنسی و مدیریت بدن زنان در شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی: زمستان 1394 * قائدی، محمدرضا؛ گلشنی، علیرضا. (1395). روش تحلیل محتوا، از کمی گرایی تا کیفی گرایی. فصلنامه علمی پژوهشی روش ها و مدل های روان شناختی. سال هفتم، بهار 1395: شماره 23 * اکبری، امین. (1383). نقش سرمایه اجتماعی در مشارکت: بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی سیاسی (مطالعه موردی روستای فارسنج از توابع سقز). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه تهران * جعفری هرندی، رضا؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم. (1387). تحلیل محتوا روشی پر کاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تاکید بر تحلیل محتوای کتاب های درسی. فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی. تابستان 1387. دوره 4: شماره 55 * روحانی، حسن. (1388). درآمدی بر نظریه سرمایه فرهنگی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد. سال هجدهم، زمستان 1388: شماره 53 * کوثری، مسعود؛ عزیز، فرید؛ عزیزی، حمید. (1393). بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی پودر لباسشویی پرسیل. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی ایران. دوره هفتم، زمستان 1393: شماره 4 * قاسمی، یارمحمد؛ نامدار جویمی، احسان. (1393). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین فرهنگی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه دولتی ایلام). فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ ایلام. دوره 15: شماره 44 و 45 * کروبی، مهدی. (1387). فرهنگ قومی، سرمایه فرهنگی و سنعت گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال هفتم: شماره 28 * فاضلی، نعمت الله. (1376). آموزشی، تحقیق و ترویج (تحلیل محتوای نامه علوم اجتماعی). نمایه پژوهش. سال اول. تابستان 1376 * کافی، سیده فاطمه. (1393). تاثیر انواع سرمایه بر گرایش افراد بر استفاده از سرمایه جنسی در دو منطقه 3 و 16 تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا. مهرماه 1393 * Hakim, Catherine. (2012). Erotic capital: the power of attraction in the boardroom and the bedroom. Basic Books. New York, USA.
* Maxwell, J. A. (1996). Applied social research methods series, Vol. 41. Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
* Neondorf, Kimberly A. (2002). the Content analysis guidebook. London. sage pub.
* Cavanagh, S. (1997). content analysis: concepts, Methods and applications. Nurse Researcher. vol 4(3). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 426 |