تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,884 |
شکاف دیجیتال و سواد فضای مجازی؛ مفهومپردازی، نسبتشناسی و دلالت پژوهی در اسناد سیاستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
پژوهشنامه فرهنگ و رسانه (نامه فرهنگ و ارتباطات) | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، اسفند 1399 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/lcc.2021.240947.1037 | ||
نویسنده | ||
سیدمحمدعلی شکیب* | ||
دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
توسعه ابزارهای فناورانه و رسانهای مبتنی بر بسترهای ارتباطی، سبب ایجاد جوامع جدید با مختصات خاص خود شدند. جوامعی که اندیشمندان ارتباطی از آن به جامعه دیجیتال تعبیر میکنند. یکی از مهمترین مختصات این جوامع وجود نابرابری در سطوح مختلف این جوامع نسبت به بهرهگیری و استفاده از ابزارهای دیجیتالی است که از آن به شکاف دیجیتال تعبیر میکنند و راه برد اساسی پر کردن این شکاف دیجیتالی ارتقا سواد دیجیتالی در افراد جامعه خواهد بود. این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل مضمون اسناد سیاسی بالادستی و درونی وزارت آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران (بهعنوان متولی اصلی تربیت رسمی و عمومی در کشور)، دلالتهای مربوط به مفهوم سواد دیجیتال را –از حیث این که یکی از عوامل اثرگذار بر کاهش شکاف دیجیتال است- در چهار سطح تجهیز زیرساختی و فناوری، آموزش و آگاهسازی، توسعه شبکهای و دسترسی عادلانه و تولید محتوای سالم، استخراج و مورد تحلیل قرار داده است. بر اساس نتایج این پژوهش، اصلیترین موضوع در شکاف دیجیتال، بالا بردن سطح مشارکت افراد در جامعه دیجیتال و ارتقای مهارتی آنان و ایجاد انگیزه و نوآوری برای ایجاد مشارکت در جامعه دیجیتالی است و این امور دلالت بر نقش مؤثر و مهم سواد فضای مجازی در پر کردن شکاف دیجیتال دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستگذاری؛ آموزش مجازی؛ سواد دیجیتال؛ سواد رسانهای؛ آموزش آنلاین؛ سواد فضای مجازی؛ شکاف دیجیال؛ اینترنت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Digital divide and cyber literacy; Conceptualization, relativism and signification in policy documents of the Ministry of Education of the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
SEYED MOHAMAD ALI shakib | ||
PhD in Media Management, South Tehran Azad University | ||
چکیده [English] | ||
The development of technological tools and media based on communication platforms led to the creation of new societies with their own characteristics. Communities that thinkers interpret as a connection to the digital community. One of the most important characteristics of these societies is the existence of inequality at different levels of these societies in the use of digital tools, which is interpreted as digital divide, and the basic strategy to fill this digital gap will be to promote digital literacy in society. Using the content analysis of the upstream and internal political documents of the Ministry of Education of the Islamic Republic of Iran (as the main custodian of formal and public education in the country), the above research implies the concept of digital literacy - in that it is one of the effective factors in reducing digital divide - Extracted and analyzed at four levels of infrastructure and technology equipment, education and awareness, network development and equitable access and production of healthy content. According to the results of this study, the main issue in the digital divide is to increase the level of participation of people in the digital community and improve their skills and motivate and innovate to create participation in the digital community, and this indicates the effective role of cyberspace literacy in Have a digital divide. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cyberspace", "Education", "Digital Gap", "Digital Literacy", "Media Literacy" ."Online training". "Virtual training". "Cyberspace literacy" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |