تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,255 |
بررسی تأثیر پشیمانی استراتژیک بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی تجربه مدیران | ||
اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) | ||
مقاله 14، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1399، صفحه 779-810 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2021.240791.3229 | ||
نویسندگان | ||
خیراله کاظمیه1؛ آمنه مالمیر* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت، واحد فراهان، دانشگاه آزاد اسلامی، فراهان، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، واحد فراهان، دانشگاه آزاد اسلامی، فراهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر پشیمانی استراتژیک بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی تجربه مدیران در شرکت پارسا پلیمر شریف است. روش پژوهش مقاله توصیفی- پیمایشی بوده و نظر بررسی متغیّرها از نوع عِلی مقایسهای است؛ در این نوع تحقیقات رابطه میان متغیّرها براساس هدف پژوهش تحلیل میگردد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارکنان شرکت دانشبنیان «پارسا پلمیر شریف» است. براساس آمار مأخوذه 100 نفر در این شرکت مشغول بهکار هستند. باتوجه به کمبودن حجم جامعه آماری از نمونهگیری خودداری شد و تمامی 100 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق جهت گردآوری دادهها و اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردیده است. همچنین برای سنجش متغیّرهای مستقل تحقیق از پرسشنامههای استاندارد آبسو و دیگران (2020) و شالینی و گری (2020) با 15 سؤال استفاده گردید. با کمک نرمافزار Smart PLS دادهها تحلیل شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها نیز حداقل مربعات جزئی است. نتیجه آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان داد، پشیمانی استراتژیک بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی تجربه مدیران در شرکت «پارسا پلیمر شریف» تأثیر معنادار و منفی دارد. پشیمانی استراتژیک بر تجربه مدیران در شرکت پارسا پلیمر شریف تأثیر معنیدار و منفی دارد. تجربه مدیران بر عملکرد سازمانی در شرکت پارسا پلیمر شریف تأثیر معنادار و مثبت دارد. پشیمانی استراتژیک بر عملکرد سازمانی در شرکت پارسا پلیمر شریف تأثیر معنیدار و منفی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پشیمانی؛ استراتژیک؛ عملکرد سازمانی؛ تجربه مدیران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Strategic Regret on Organizational Performance with the Mediating Role of Managers' Experience in Parsa Polymer Sharif Company | ||
نویسندگان [English] | ||
Kheyrollah Kazemieh1؛ Ameneh Malmir2 | ||
1M.A. Student of Management Department, Farahan Branch, Islamic Azad University, Farahan, Iran | ||
2Assistant Professor of Management, Farahan Branch, Islamic Azad University, Farahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study is to investigate the effect of strategic regret on organizational performance with the mediating role of managers' experience in Parsa Polymer Sharif Company. The research method is descriptive-survey, and comparative in terms of examining variables. Here, the relationship between variables is analyzed on the basis of the research purpose. The statistical population comprises all managers and employees of Parsa Polymer Sharif knowledge-based Company. According to the statistics, 100 people are active in this company. Due to the small size of the statistical population, all 100 people were selected as the sample. A questionnaire was used to collect data. Also, the standard questionnaires of Abso et al. (2020) and Shalini and Gary (2020) with 15 questions were used to measure the independent variables of the research. The data were analyzed using Smart PLS software. The analysis method was partial least squares. As a result, the main hypothesis testing showed that strategic regret has a significantly negative effect on organizational performance with the mediating role of managers' experience in Parsa Polymer Sharif Company. It also has a significant and negative effect on managers’ experience there. Meanwhile, the managers’ experience has a significant and positive effect on organizational performance in Parsa Polymer Sharif Company. Besides, strategic regret has significant and negative effect on organizational performance there. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Regret, Strategic, Organizational Performance, Managers' Experience | ||
مراجع | ||
زرینه، حامد (1398). تأثیر ویژگیهای شخصیتی و مهارت مدیران پروژه بر عملکرد پروژه (موردمطالعه: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار، تهران، ایران.
صنیعی، عاطفه (1391). بررسی تأثیر همسویی ویژگیهای مدیران ارشد با جهتگیری استراتژیک بر عملکرد سازمانهای تولیدی فعال در صنعت مواد غذایی در شهرکهای صنعتی مشهد (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان، ایران.
ضیابریمقدم، سیدمهرداد؛ و کریمیریکنده، عبدالرضا (1397). تأثیر مؤلفههای پشیمانی پس از خرید و احساس منفی، بر تمایل به تعویض برند مشتری در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک صادرات استان مازندران). کنفرانس بینالمللی مدیریت حسابداری اقتصاد و بانکداری نوین، تهران: شرکت همایش آروین البرز.
عبدی، هدیه (1395). بررسی تأثیر توانمندسازی منابع انسانی برافزایش عملکرد سازمان در بانک پاسارگاد (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
عزیزی، شهریار؛ حاجیپور، بهمن؛ داناییفرد، حسن؛ و قنبرزاده میاندهی، رضا (1398). فهم جوهره پدیده «پشیمانی استراتژیک»: مطالعه پدیدارشناسانه در حوزه استراتژی رفتاری. فصلنامه مدیریت بازرگانی. 11(42)، 227-298.
doi: 10.22059/jibm.2019.280224.3488
قربانیحصاری، زهرا (1397). بررسی رابطه مدیر و کارکنان با عملکرد سازمانی: نقش میانجی اعتماد و همکاری درونسازمانی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
قهرمانی، اسماعیل؛ و برادران حسنزاده، رسول (1394). بررسی تأثیر توانایی مدیریت بر بازده و ارزشافزوده سرمایه بهکاررفته در بورس اوراق بهادار تهران. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و مهندسی صنایع، ترکیه – استانبول: مؤسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
مؤذنی کلات، امین (1398). بررسی تأثیر سبک رهبری مدیر بر عملکرد شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی نیشابور با تحلیل نقش میانجیِ رضایت شغلی و تعهد سازمانی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیامنور نیشابور، ایران.
نمازی، محمد؛ و جوادغفاری، محمود (1394). بررسی اهمیت و نقش اطلاعات توانایی مدیران و نسبتهای مالی بهعنوان معیاری در انتخاب سبد بهینه سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران (با استفاده از تحلیل پوششی دادهها)، حسابداری مالی، 7(26)، 1-29.
Abdelwhab, A., Panneer Aelvam, D., Paris, L. & Gunasekaran, A. (2019), Key Factors Influencing Knowledge Sharing Practices and its Relationship with Organizational Performance within the Oil and Gas Industry, Journal of Knowledge Management, 9(23), 1806-1837.
Akdere, M., & Egan, T. (2020). Transformational Leadership and Human Resource Development: Linking Employee Learning, Job Satisfaction, and Organizational Performance. Human Resource Development Quarterly, 31(4), 393-421.
Andreou, P. C., Ehrlich, D., & Louca, C. (2013). Managerial Ability and Dirm Performance: Evidence from the Global Financial Crisis. In European Financial Management Association, Annual Conference.
Bauer, I., & Wrosch, C. (2011). Making up for Lost Opportunities: The Protective Role of Downward Social Comparisons for Coping with Regrets Across Adulthood. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(2), 215-228.
Bernal, C. A., Amaya, N., Gaviria-Penaranda, A., & Zwerg-Villegas, A. M. (2020). Knowledge and Organizational Performance in Franchised Restaurants in Colombia. International Journal of Emerging Markets.
Blankley, A. I., Hurtt, D. N., & MacGregor, J. E. (2012). Abnormal Audit Fees and Restatements. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 31(1), 79-96.
Broadbent, J., Gallop, C., & Laughlin, R. (2008). An Analysis of Societal Regulatory Systems: The Case of Higher Education in England. In British Accountants Association Conference, University of Sheffield, April, 1-3.
Connolly, T., & Reb, J. (2005). Regret and the Control of Temporary Preferences. Behavioral and Brain Sciences, 28(5), 653-654.
Connolly, T., & Zeelenberg, M. (2002). Regret in Decision Making. Current Directions in Psychological Science, 11(6), 212-216.
Dambrin, C., Lambert, C., & Sponem, S. (2007). Control and Change-Analysing the Process of Institutionalisation. Management Accounting Research, 18(2), 172-208.
Demerjian P., Lev B, Lewis MF, McVay SE. (2013). Managerial Ability and Earnings Quality. Accounting Review, Vol 88(2), pp: 463–498.
Demerjian, P., Lev, B., & McVay, S. (2012). Quantifying Managerial Ability: A New Measure and Validity Tests. Management Science, 58(7), 1229-1248.
Iqbal, A., Latif, F., Marimon, F., Sahibzada, U. F., & Hussain, S. (2019). From Knowledge Management to Organizational Performance: Modelling the Mediating Role of Innovation and Intellectual Capital in Higher Education. Journal of Enterprise Information Management.
Krishnan, G. V., & Wang, C. (2015). The Relation between Managerial Ability and Audit Fees and Going Concern Opinions. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 34(3), 139-160.
Lee, S. H., & Cotte, J. (2009). Post-Purchase Consumer Regret: Conceptualization and Development of the PPCR scale. ACR North American Advances.
Ng, S. C., Zhao, X., Fan, X., & Rungtusanatham, J. M. (2014). TQM and Brand-Building by Chinese Original Brand Manufacturers: Impact on Business Performance. International Journal of Production Research, 52(3), 825-846.
Obeso, M., Hernández-Linares, R., López-Fernández, M. C., & Serrano-Bedia, A. M. (2020). Knowledge Management Processes and Organizational Performance: the Mediating Role of Organizational Learning. Journal of Knowledge Management.
Qiao, K., Yang, C. L., & Yin, X. (2020). The Effects of CEO-TMT Interaction on Organizational Performance. International Journal of Organizational Analysis.
Sekiguchi, T., Mitate, Y., & Yang, Y. (2020). Internship Experience and Organizational Attractiveness: Does Realistic Job Fit Matter?. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2020, No. 1, p. 14720). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Vohra, S., & Davies, G. (2020). Investor Regret, Share Performance and the Role of Corporate Agreeableness. Journal of Business Research, 110, 306-315.
Siao, W. S., & Chou, T. K. (2013). Does Managerial Ability Improve Value of Cash Holdings. Working Paper.
Somasundaram, J., & Diecidue, E. (2017). Regret theory and Risk Attitudes. Journal of Risk and Uncertainty, 55(2), 147-175.
Boh, W. F., Huang, C. J., & Wu, A. (2020). Investor Experience and Innovation Performance: The Mediating Role of External Cooperation. Strategic Management Journal, 41(1), 124-151.
Zeelenberg, M., & Van Dijk, E. (2007). On the Comparative Nature of Regret. In The Psychology of Counterfactual Thinking, 159-174.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 885 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 532 |