تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,448 |
کارکردهای ممتاز دانشگاه در فرایند شکلگیری تمدن نوین اسلامی بر اساس منظومه فکری آیتالله العظمی خامنهای(مدظله العالی) | ||
اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1400، صفحه 1-28 اصل مقاله (492.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2021.239984.3153 | ||
نویسندگان | ||
حسین ابراهیمی کوشالی* 1؛ مهدی حیدری2 | ||
1دانش آموخته دکتری آینده پژوهی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری آینده پژوهی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در این تحقیق، با استفاده از روش اسنادی، به ارائه تعریف مقبول و مختار از دو واژه «تمدن» و «تمدن نوین اسلامی» اقدام شده است. سپس با بهرهگیری از ظرفیت روش تحلیل مضمون، آن بخش از بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظله العالی که پیرامون وظایف، نقش و کارکردهای دانشگاه اسلامی با رویکرد تمدنی ایراد شده، مورد واکاوی و تدقیق قرار گرفته است. رویکرد تمدنی که مبنای تحلیل مضمون قرار گرفت، بر پایه تعریف مقبول و مختار منتج از گام اول تحقیق بوده است. کارکردهای ممتازی که برای دانشگاه در فرایند شکلگیری تمدن نوین اسلامی بر اساس منظومه فکری آیتالله العظمی خامنهای مدظله العالی بهدست آمد عبارتند از؛ «ایجاد و پرورش قوه عاقله کشور، تربیت نیروی انسانی صالح و کارآمد»، «ایجاد و تقویت زمینهسازی بیداری دانشجویی»، «زمینهسازی رشد علمی و شکستن جزمیتهای برساخته علوم غربی»، «پاسداری عالمانه از انقلاب اسلامی و مبانی آن» و «بسترسازی برای نو اندیشی علمی و تولید دانش مبتنی بر نوآوری». این تحقیق نشان داد که اگر دانشگاههای تراز انقلاب اسلامی بتوانند کارکردهای اصلی خود را با رویکرد تمدنی تحقق بخشند نتایج حاصله بدین شرح خواهد شد؛ تربیت نیروی مورد نیاز دولت اسلامی، تربیت نیروی متخصص و ماهر مورد نیاز جامعه اسلامی، حفظ و ارتقاء سطح طراوت آرمانهای انقلاب اسلامی و آرمانخواهی نسلهای بعدی، نقد مبانی تمدن غرب، تربیت نیروی مورد نیاز پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی و تولید علوم مورد نیاز شکلگیری تمدن نوین اسلامی. | ||
کلیدواژهها | ||
تمدن نوین اسلامی؛ آیت الله العظمی خامنهای؛ تحلیل مضمون؛ کارکرد دانشگاه؛ سیاستگذاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Distinguished Functions of the University in the Formation of a New Islamic Civilization Based on Ayatollah Khamenei’ Intellectual System | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Ebrahimi Kooshali1؛ Mahdi Heydari2 | ||
1PhD Degree, Higher National Defense University, Tehran, Iran | ||
2PhD Student, Higher National Defense University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this research, using the documentary method, an acceptable and independent definition of the two words "civilization" and "modern Islamic civilization" has been presented. Then, the content analysis method is used to analyze and examine parts of Imam Khamenei's speeches about the duties, roles and functions of the Islamic University with a civilization approach. This approach was based on an acceptable and autonomous definition resulting from the first step of the research. The distinguishing functions achieved for the university in the process of forming a new Islamic civilization based on Imam Khamenei's system of thought are; "Creating and nurturing the intellect of the country", "Training competent and efficient manpower", "Creating and strengthening the ground for student awakening", "Laying the ground for scientific growth and breaking the dogmas of the Western sciences", "Wise protection of the Islamic Revolution and its principles". This study showed that if the universities at the level of the Islamic Revolution can fulfill their main functions with a civilized approach, the results will be as follows: Training the force required by the Islamic State, training the specialized and skilled force required by the Islamic society, maintaining and promoting the level of freshness of the ideals of the Islamic Revolution and the aspirations of future generations, criticizing the foundations of Western civilization, training the force required to protect the ideals of the Islamic Revolution and producing the sciences required for the formation of a new Islamic civilization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
New Islamic Civilization, Imam Khamenei, Theme Analysis, University Function, Policy | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمه مهدی الهی قمشهای، تهران، انتشارات پیراسته.
آیت الله العظمی خامنه ای، سیدعلی، نرم افزار حدیث ولایت و پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله خامنه ای. www.khamenei.ir
ابراهیمی کوشالی، حسین؛ گودرزی، غلامرضا؛ توکلی، علیرضا و ناظمی، مهدی (1400). تحلیل لایهای مسائل فراروی تحقق تمدن نوین اسلامی. دوفصلنامه پژوهشهای تمدن نوین اسلامی. 5 (5). 83-110.
اسلامی، محسن (1387). دانشگاه تمدنساز؛ پلی میان دانش و فرهنگ. تهران: دفتر برنامهریزی اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
باقریمجد، روحالله و فلاح فرامرزی، محسن (1396). کارکردهای دانشگاه از نظر مقام معظم رهبری در نظام آموزش عالی ایران. تهران. نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی. 6 (23). 7-29.
باقری، محسن (1393). تحلیل نهادی خطمشی کارآفرینی عمومی، مطالعه موردی بسیج سازندگی. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق(ع). تهران. ایران.
جان احمدی، فاطمه (1386). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. تهران: انتشارات نشر معارف.
جعفری، علامه محمدتقی (1373). فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
جوهری، اسماعیل بن حماد (1376ق). الصحاح. بیروت: دار العلم للملایین.
سپهری، محمد (1385). تمدن اسلامی در عصر امویان. تهران: نورالثقلین.
شاه علی، احمدرضا (1398). شاخصهای دانشگاه فرهنگساز از دیدگاه مقام معظم رهبری، تهران. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 9 (22). 3-22.
شیخزاده، محمد؛ فقیهی، ابوالحسن؛ تسلیمی، محمدسعید و عابدی جعفری، حسن (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (10). 151-198.
عرفان، امیرمحسن و بیات، علی (1393). آموزه امت اسلامی در قرآن و بازاندیشی در قابلیتهای فرهنگی و تمدنی آن. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 5 (15). 7-30.
عمید، حسن (1389). فرهنگ فارسی عمید. جلد اول. تهران: انتشارات اشجع.
فوزی، یحیی و صنمزاده، محمودرضا (1391). تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره). فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 3 (9). 7-40.
مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
همایون، محمدهادی (1390). تاریخ تمدن و ملک مهدوی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |