تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,673,092 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,044,549 |
نسبت آگاهی با خود آگاهی: نقد دیدگاه کریگل با نظر به آراء ابن سینا | ||
حکمت سینوی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 بهمن 1400 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2022.241974.1565 | ||
نویسنده | ||
حسین زمانیها ![]() | ||
عضو هیأت علمی/ دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
کریگل در آثار خود به نقد دیدگاهی رایج در فلسفه ذهن می پردازد که بر اساس آن رابطه مستقیمی بین آگاهی و خودآگاهی وجود ندارد. وی مشکل این دیدگاه را در این می داند که طرفداران آن نتوانسته اند بین انواع متفاوت خودآگاهی تمایز قائل شوند. کریگل پس از تمایز بین چهار نوع خودآگاهی به این نکته اشاره می کند که نوعی از خودآگاهی وجود دارد که مقدم بر هر نوع خودآگاهی دیگر و ملازم با آگاهی است و آن خودآگاهی حالت ذهنی غیر تراگذار است. خودآگاهی حالت ذهنی غیر تراگذار در حقیقت نوعی خودآگاهی است که به صورت ضمنی همراه با یک حالت ذهنی آگاهانه تحقق می یابد و همین نوع از خودآگاهی است که ریشه و بنیان نگاه اول شخص است. این دیدگاه کریگل سابقه ای دیرینه در تاریخ فلسفه غرب دارد تا جایی که ریشه های آن را می توان در اندیشه ارسطو جستجو کرد. از نظر ارسطو موجود آگاه از طریق یا در ضمن آگاهی به غیر به خودآگاهی می رسد. ابن سینا این دیدگاه ارسطویی را در آثار خویش نقد می کند و ضمن تقسیم خودآگاهی به دو نوع متفاوت یعنی شعور بالذات و شعور بالشعور بر این نکته تأکید می کند که نوع اول خودآگاهی عین ذات و وجود خاص موجود آگاه است و لذا به هیچ وجه از وی جدایی پذیر نیست و وابسته به وجود هیچ غیری هم نیست و به همین دلیل مقدم بر هر آگاهی دیگری است. این نقد ابن سینا هر چند در اصل متوجه دیدگاه ارسطویی است به دیدگاه کریگل نیز وارد است. | ||
کلیدواژهها | ||
کریگل؛ ارسطو؛ ابن سینا؛ خودآگاهی حالت ذهنی غیر تراگذار؛ آگاهی؛ تقدم خودآگاهی بر آگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Consciousness and Self-Consciousness: Criticism of Kriegel’s Viewpoint Referring Avicenna’s Thoughts | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Zamaniha | ||
Islamic Philosophy, Humanities, Shahed University, Iran, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
In his works, Kriegel criticizes a common viewpoint in the philosophy of mind upon which there is no direct relationship between consciousness and self-consciousness. He takes the problem with this view in that its proponents have not been able to make a distinction between different kinds of self-consciousness. Kriegel, after making a distinction between four different kinds of self-consciousness, refers to this point that there is a kind of self-consciousness that is prior to every other kind of self-consciousness and it meanwhile accompanies implicitly all kinds of consciousness. He calls this kind of self-consciousness intransitive state self-consciousness. This is a kind of self-consciousness that accompanies implicitly a conscious state and is the root of the first-person perspective. Kriegel’s viewpoint has a long background in the history of western philosophy inasmuch as its roots can be traced back to Aristotle's philosophy. According to Aristotle conscious being, attains self-consciousness through or implicitly with being conscious of something else. Avicenna criticizes this Aristotelian viewpoint in his works and along with dividing self-consciousness into two different kinds: self-awareness and awareness of awareness emphasizes this point that the first kind of self-consciousness is the very essence of conscious being and is the same as its specific existence. Accordingly, it is in no way separable from conscious being and it is not depended on the presence of other beings and being conscious of them. So, it is prior to every other kind of consciousness. This Avicennian criticism although being directed at Aristotle, it equally aims the Kriegel’s viewpoint. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kriegel, Aristotle, Avicenna, Intransitive State Self-Consciousness, Consciousness, Priority of Self-Consciousness over Consciousness | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |