تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,692,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,052,878 |
مدل نظری مدیریت جهادی در اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 9، شماره 17، بهمن 1400، صفحه 91-115 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.241879.1493 | ||
نویسندگان | ||
زهره موسی زاده![]() ![]() | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشگاه خوارزمی. گروه فلسفه تعلیم و تربیت | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مدل نظری مدیریت جهادی براساس اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش از نوع کیفی و رویکرد نظریه زمینهای و با استفاده از الگوی اشتراوس و کوربین(1990) انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش مدیریت جهادی، شامل کلیه اسناد معتبر مربوط به حوزهی مدیریت جهادی و در قسمت مرتبط با اسناد تحولی شامل مبانی نظری تحول بنیادین درنظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران(1390)، برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران(1391) و سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش(1390) بود. روش نمونهگیری در این پژوهش نظری بوده و یافتههای پژوهش در قالب شش محور مدل مذکور طبقهبندی شدند. مقولة تربیت جهادی(محور مرکزی) از مقولههای اهداف تربیت جهادی، اصول تربیت جهادی، ویژگیهای نسل تربیتیافتة جهادی و باور جهادی؛ محور شرایط علّی از مقولههای ایمان به مبدأومعاد، حقایق هستی و حاکمیت قطعی سنن الهی؛ محور شرایط مداخلهگر از مقوله های درمقابل مانع و دشمن بودن؛ محور زمینه مدیریت جهادی از مقولههای ساخت جهادی، روابط جهادی و ارکان تربیت جهادی تشکیل شده است. در محور راهبردها، به مقوله های تعالی مجدّانه مرتبتی، موقعیتمحوری، شایستگیمحوری، علممحوری اسلامی، انعطافپذیریمعیارمدار، رصدوپایش مداوم و جامع و رویکردهای ترکیبی، مرتبهای، تمدنسازی، تربیتی_فرهنگی، مشارکتی، استراتژیک اشاره شده است. محور پیامد شامل مقوله-های تربیت فرد صالح، تربیت جامعة صالح، تأسیس تمدن نوین اسلامی و تحقق حیات طیبه است. مؤلفههای مدیریت جهادی در قالب مدل پارادایمی مدیریت جهادی در اسناد تحولی ارائه شده که این مدل میتواند در مدیریت سطوح مختلف نظام آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت جهادی؛ تربیت جهادی؛ اسناد تحولی؛ مدل پارادایمی جهادی؛ مدیریت آموزشی؛ مدل نظری مدیریت جهادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Theoretical model of jihadi management in development documents of The education system of the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh musazadeh1؛ fereshteh moghadam2؛ Sousan Keshavarz3 | ||
1Faculty member of Imam Sadeq univerdity | ||
2Educatinal Administration, Imam Sadiq University, Girls' Section, tehran, iran | ||
3Professor of Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to identify thetheoretical model of jihadi management in the development documents of the educational system of the Islamic republic of Iran. This research is qualitative and was conducted with the oretical approach and using strauss and corbin method(1990). The statistical population of the current study in the department of jihadi management, including books, articles, jurnals, theses and all documents related to the jihadi management area. In addition, in the field of evolutionary documents, the oretical fundamentals of fundamental change in theofficial education and public education system of the republic Islamic of Iran(1390), national curriculum of the Islamis republic of Iran(1391) and the document on the fundamentals transformation of the education system(1390) were included. Sampling is a purposeful type, In order to validate the findings of the research.The findings of this study are classified according to six categories. The category of jihadi education(the central category) Consists of subsections of jihadi education objectives, jihadi education principles, charecteristics of the jihadi educated generation and jihadi belief. The category of the causal conditions is formed from faith in the original source, the facts of existence and the definitive sovereignty of divine traditions. The category of intervening conditions is comprised of a subcategory against impediment and hostility. The category of field is formed from subcategories Jihadi construction, jihadi relations and elements of jihadi education. The category of strategies consisting of 13 subcategories of Regular exaltation, ….The category of result includes educating the person of Saleh, cultivating the society of Saleh, establishing a new Islamic civilization and realizing the life of Tayyebeh. The components of Jihadi management in development documents can be presented in the form of a paradigmatic Jihadi management modle. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jihadi management, development documents, jihadi education, jihadi paradigm model, Ejucation management, theoretical model of jihadi management | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |