تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,673,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,044,488 |
طراحی و اعتباریابی الگوی تعاملات والد- فرزندی مبتنی برآموزه های قرآنی با تمرکز بر رویکرد سهم گذاری | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 بهمن 1400 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.242312.1508 | ||
نویسنده | ||
سکینه عسلی طالکوئی ![]() | ||
مجتمع فرهنگی آموزشی امام صادق علیه السلام | ||
چکیده | ||
والدین اولین کسانی هستند که با کودک ارتباط برقرار می کنند و تاثیرگذارترین تعاملات را در شکل گیری ساختار زندگی آینده او دارند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل ویژگی های محتوایی الگوی تعاملات والد- فرزندی مبتنی برآموزه های قرآنی با تمرکز بر رویکرد سهم گذاری است. روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بوده وبرای گردآوری داده ها، ازاسناد مکتوب استفاده شد. جامعه ی مورد مطالعه ی پژوهش،قرآن کریم و تفسیر نوربود. واحدهای تحلیل در این پژوهش، آیه های مرتبط با تعاملات والد- فرزندی بوده که ابتدا به شیوه ی هدفمند از قرآن، و سپس از تفسیر نور انتخاب شده و برای تحلیل داده ها از تحلیل مضمون استفاده شد. پس از انجام کدگذاری ها در حوزه ی مسئولیت های والدین 8 مضمون فراگیر، 17 مضمون سازمان دهنده و 64 مضمون پایه استخراج شد. مضامین فراگیر مسئولیت های والدین در قبال فرزندان شامل تکریم فرزند، توجه به آینده دینی فرزند، توانمندسازی فردی فرزند، توانمندسازی اجتماعی فرزند، پرورش حیا در فرزند، اعتقادبه تولید و توسعه نسل، مراقبت جسمی و روانی از فرزند،الگودهی به فرزند بود. درحوزه مسئولیت های فرزندان نیز 2 مضمون فراگیر، 7 مضمون سازمان دهنده و 16 مضمون پایه استخراج شد. مضامین فراگیر مسئولیت های فرزندان در قبال والدین شامل احسان و اطاعت است. گفتنی است واژه ی احسان به دلیل وسعت معنایی بالایی که دارد مضامینی چون انفاق به والدین، دعا برای والدین، قدرشناسی از والدین، تواضع در برابر والدین، احترام به والدین و گفتار کریمانه با والدین را در برمی گیرد. درنهایت، این مضامین به صورت شبکه تارنما رسم شده و روابط میان آنها در قالب الگو نشان داده شده است و اعتباریابی درونی الگو نیز به روش دلفی انجام شد و نشان داد الگو از روایی محتوایی بالایی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ الگو"؛ تعاملات والد- فرزندی"؛ آموزه های قرآنی"؛ ، "؛ رویکرد سهم گذاری" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validating a model of parent-child interactions based on Quranic teachings focusing on the sharing approach | ||
نویسندگان [English] | ||
sakineh asali talkoyi | ||
مدیریت پیش دبستان پسرانه امام صادق علیه السلام | ||
چکیده [English] | ||
Parents are the first to communicate with the child and have the most effective interactions in shaping the structure of his future life. the purpose of this study is to design and validate a model of parent-child interactions based on Quranic teachings with a focus on the sharing approach. The method of this research was qualitative content analysis and written documents were used to collect data. The study population was the Holy Quran and Tafsir Noor. The units of analysis in this study were verses related to parent-child interactions that were first selected from the Qur'an in a purposeful manner, and then from the interpretation of light, and content analysis was used to analyze the data. After coding in the field of parental responsibilities, 8 comprehensive themes, 17 organizing themes and 64 basic themes were extracted. The pervasive themes of parents' responsibilities to their children included honoring the child, paying attention to the child's religious future, personal empowerment of the child, social empowerment of the child, fostering modesty in the child, belief in generation and generational development, physical and psychological care of the child, role modeling. In the field of children's responsibilities, 2 comprehensive themes, 7 organizing themes and 16 basic themes were extracted. The overarching themes of children's responsibilities to parents include benevolence and obedience. It is worth mentioning that the word Ehsan, due to its wide range of meanings, includes topics such as giving alms to parents, praying for parents, appreciating parents, humility towards parents, respect for parents, and kind words to parents. Finally, these themes are plotted as a web network and the relationships between them are shown in the form of a template, and the internal validation of the template was done by Delphi method and showed that the template has a high content validity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
", model", parent-child interactions", Quranic teachings", , ", sharing approach" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |