تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,692,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,052,876 |
مفهوم قرآنی "احسان" و اصول و کارکردهای تربیتی آن | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 بهمن 1400 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.241564.1480 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی همتی1؛ علی شیروانی شیری ![]() | ||
1استادیار، گروه آموزشی قرآن و حدیث، دانشگاه علوم قرآنی شیراز. | ||
2استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش پیش رو، مطالعه مفهوم قرآنی احسان و بررسی مصادیق و کاربردهای آن در قرآن و استخراج اصول و کارکردهای آن برای تعلیم و تربیت امروز میباشد. در این نوشتار، ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی احسان در کتب لغت مورد بررسی قرار گرفته، سپس با توجه به آیات مربوطه در قرآن، به ذکر معانی و مصداقهای این واژه در قرآن پرداخته شد. این پژوهش با رویکردی کیفی و با به کارگیری روش گردآوری دادههای کتابخانهای و روش روش تحلیلی-استنتاجی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل تمامی آیات قرآنی مرتبط با موضوع پژوهش و سایر اسناد مرتبط در قالب کتاب و مقاله بود و روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد به دلیل گستره کاربرد مفهوم احسان در قرآن کریم، و تاکید بسیار آموزههای قرانی بر این مفهوم ارزشی، میتوان احسان را به عنوان یکی از مبانی ارزششناختی تربیت قلمداد کرد. نیکی به دیگران، انجام کار به نحو نیکو و کامل را میتوان به عنوان اصول یا قواعد کلی در نظر گرفت که در فرایند تربیت راهنمای عمل مربیان و متربیان قرار گیرد. کارکردهای تربیتی احسان عبارتند از ارتقاء بعد اجتماعی حیات طیبه، کارکرد متممی آن بر ارزش عدالت، کارکرد تعاملی و دوسویه، کارکرد تعالی یابی، کارکرد عملگرایانه و کارکرد تعلیل گری. | ||
کلیدواژهها | ||
احسان؛ قرآن؛ اصول تربیتی؛ کارکردهای تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Concept of "Benevolence" in the Qur'an and its Principles and Functions for Today Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali Hemati1؛ Ali Shiravani Shiri2 | ||
1Assistant professor, Qurani University, Shiraz, Iran | ||
2Assistant professor, Educational Group, Farhangian University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to study the Qur'anic concept of benevolence (Ehsan) and to extract its principles and functions for today education. In this article, first the lexical and idiomatic meaning of Ehsan in dictionary books has been examined, then according to the relevant verses in the Qur'an, the meanings and examples of this word in the Qur'an have been mentioned. This research has been done with a qualitative approach and using the method of library data collection and analytical-inferential method. The research population included all Quranic verses related to the research topic and other related documents in the form of books and articles and the sampling method was purposeful. Findings show that due to the wide application of the concept of benevolence in the Holy Qur'an, and the strong emphasis of Qur'anic teachings on this value concept, benevolence can be considered as one of the axiological foundations of education. Doing good to others, doing good and perfect deeds, and doing good deeds and righteous behavior can be considered as general principles or rules that guide the practice of coaches and trainers in the training process. Ehsan's educational functions include promoting the social dimension of Hayat Tayyeba, its complementary function on the value of justice, interactive and two-way function, transcendental function, pragmatic function and analytical function are the educational functions of Ehsan Quranic concept. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ehsan, Quran, Educational Principles, Educational Functions | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |