تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,692,422 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,052,853 |
ابعاد و نشانگرهای ویژگی های پیروان در سازمان های آموزشی از منظر قرآن کریم | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 9، شماره 17، بهمن 1400، صفحه 141-160 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.242351.1510 | ||
نویسندگان | ||
حسن رضا زین آبادی1؛ بیژن عبدالهی1؛ معصومه شبستری2؛ مریم عدلی ![]() | ||
1دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه پیروان(کارکنان) نقش مهم وحیاتی در اثربخشی فرایند رهبری در سازمان ها دارند.این امر در سازمان های آموزشی که مسئول پرورش شخصیت، منش و سلوک انسانی هستند، میان مدیران و کارکنان در ابعاد گسترده آن به عنوان عوامل اجرایی از اهم مسائلی است که در هر گونه فعالیت آموزشی و پرورشی چهره می نماید و اثرات مهم آن در پدیده تعلیم و تربیت هر جامعه اجتناب ناپذیر است. بررسی ها نشان می دهد کانون توجه بیشتر پژوهش ها، در ارتباط با مفاهیم رهبرآموزشی، رفتارها و ویژگی های رهبری بوده است. تحقیقات کافی وجامعی در مورد نقش پیروان(کارکنان) و ویژگی های آنان در سازمانهای آموزشی وجود ندارد. لذا پژوهش حاضر درصدد است بارویکردی جدید و با استناد به آیات قرآنی از طریق نوع تعاملات پیروان با بهترین الگوها و راهنمایان تربیتی- فرستادگان الهی- و با روش تحقیق کیفی از نوع اسنادی و به کارگیری روش تحلیل محتوا و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در آیات قرآن، ضمن تبیین جایگاه پیروان در فرایند رهبری و اشاره به مطالعات گونه شناسی های پیروان، به شناسایی ابعاد و نشانگرهای ویژگی های پیروان(کارکنان) در سازمان های آموزشی بپردازد. یافته های تحقیق بیانگر این واقعیت است که ابعاد و ویژگی های پیروان شامل9 بعد: 1- ایمان با 9 زیر مقوله و 54 ویژگی2-تبعیت و اطاعت از فرمان خدا و رسول او(رهبر) با 12ویژگی3-داوم ذکر الهی و پرستش خدا و دعا نمودن با 6 ویژگی4- تولی و تبری( در تعاملات بین گروهی؛ کارکنان با خودشان) با 6 ویژگی5- تلاش مستمر برای رشد و تعالی خود با 7 ویژگی 6- عدالت با 6 ویژگی 7- اعتدال با 5 ویژگی 8- عبرت از پیشینیان با 2 ویژگی9- برقراری ارتباطات کلامی نیکو و موثر با 3 ویژگی است. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبر"؛ پیروان"؛ گونه شناسی پیروان"؛ سازمان های آموزشی"؛ "؛ قرآن کریم" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dimensions and indicators of the characteristics of followers in educational organizations from the perspective of the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
, HahhanReza zeinabadi1؛ Bijan biabdollahi,1؛ , Massoumeh shabestari2؛ Maryam Adli3 | ||
1Associate Professor and Faculty Member, Department of Educational Management, Kharazmi University, Tehran | ||
2Associate Professor and Faculty Member, Department of Language and Literature, University of Tehran. | ||
3ph.d student | ||
چکیده [English] | ||
Today, followers (employees) play an important vital role in the effectiveness of the leadership process in organizations. Which appears in any educational activity and its important effects on the phenomenon of education in any society is inevitable. Studies show that the focus of most research has been on the concepts of educational leadership, behaviors and characteristics of leadership. There is insufficient and comprehensive research on the role of followers (employees) and their characteristics in educational organizations. Therefore, the present study seeks a new approach and citing Quranic verses through the type of interactions of followers with the best models and educational guides - divine messengers - and with the method of qualitative research of the documentary type and using the method of content analysis and purposeful sampling. In Quranic verses, while explaining the position of followers in the leadership process and referring to the study of followers' typologies, identify the dimensions and characteristics of followers (employees) in educational organizations. Findings of the research indicate the fact that the dimensions and characteristics of the followers include 9 dimensions: 1- Faith with 9 subcategories and 54 characteristics 2- Obedience to the command of God and His Messenger (leader) with 12 characteristics 3- Continuous remembrance of God and worshiping God and praying with 6 characteristics 4- Tavalli and Tabari (in intergroup interactions; employees with themselves) with 6 characteristics 5- Continuous effort for self-growth and excellence with 7 characteristics 6- Justice with 6 characteristics 7- Moderation with 5 characteristics 8- Lessons from predecessors with 2 characteristics 9- Establishing good and effective verbal communication with 3 characteristics | ||
کلیدواژهها [English] | ||
leader", followers", followers typology", Educational Organizations ", ", Holy Quran " | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |