تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,673,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,044,550 |
اصول حاکم بر تربیت فرزند از منظر سیره تربیتی والدهای قرآن کریم | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 9، شماره 17، بهمن 1400، صفحه 229-252 | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.241697.1483 | ||
نویسنده | ||
مژده علیزاده ![]() | ||
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهیدباهنر، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از اساسیترین مسائل هر عصری مسئله تربیت فرزند است که باید بر طبق اصول و روشهای منطبق بر فطرت کودک انجام شود. قرآن کریم موثقترین منبع در این زمینه است. لذا پژوهش حاضر با هدف «بررسی اصول حاکم بر تربیت فرزند از منظر سیره تربیتی والدهای قرآن کریم» انجام گرفت. این پژوهش از نوع کیفی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و به شیوه تحلیل محتوا انجام شده است. روش نمونهگیری هدفمند بود. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از استدلال یا استنتاج انجام شد. در نتایج پژوهش حاضر باید گفت قرآن کریم سیر منظمی را در سیره تربیتی والدهای قرآنی به تصویر میکشاند که در پژوهش حاضر در قالب 58 اصل تحت یک سیر تربیتی از دوره قبل از تولد کودک تا دوره جوانی و بزرگسالی (اعم از مرحله قبل از تولد، نوزادی، کودکی، نوجوانی و بزرگسالی) استخراج شدند و در دو بخش اصول حاکم بر تربیت قبل از تولد فرزند و اصول حاکم بر تربیت پس از تولد فرزند قرار گرفتند. در بخش اصول حاکم بر تربیت قبل از تولد فرزند: طلب فرزند صالح از خداوند، اهمیت ندادن به جنسیت و مواردی دیگر، در نتایج اصول حاکم بر پس از تولد فرزند: تأمین آسایش جسمی و روانی مادر و مواردی دیگر و در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی اصولی چون هدایت فرزند به سمت توحید، محبت ورزیدن به او، حفظ عدالت، شرایط مستقل بار آوردن کودک، توجه به آزادی بیان در فرزند، توجه به دوری از خودنمایی فرزند و مواردی دیگر استخراج شدند. بکارگیری اصول تربیتی پژوهش حاضر میتواند والدین را در تربیت مطلوب کودک یاری دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول تربیت؛ فرزند صالح؛ تربیت دینی؛ والد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Principles governing the upbringing of children from the perspective of the upbringing of parents of the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mozhdeh Alizadeh | ||
Ph.D Student in Philosophy of Education, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the most fundamental issues of any age is the issue of child rearing, which should be done according to the principles and methods in accordance with the nature of the child. The Holy Quran is the most reliable source in this regard. Therefore, the present study was conducted with the aim of "Principles governing the upbringing of children from the perspective of the upbringing of parents of the Holy Quran". Took. This research is qualitative. The research method is descriptive-analytical and content analysis.The sampling method was purposive. Data analysis was also performed using reasoning or inference. The results of the study indicate that the Holy Quran depicts a regular course in the educational life of Quranic parents. , Infancy, childhood, adolescence and adulthood) were extracted and were divided into two sections: principles governing pre-birth education and principles governing post-birth education.In the section of principles governing prenatal education: child competence, not caring about gender and other issues, in the results of the principles governing childbirth: providing physical and mental comfort for the mother and other issues and in childhood, adolescence and youth Principles such as guiding the child towards monotheism, loving him, maintaining justice, independent conditions of childbearing, attention to freedom of expression in the child, attention to avoiding the child's ostentation and other things were extracted. Applying the educational principles of the present study can help parents in the optimal education of the child | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Principles of education, righteous child, religious education, role models | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |