تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 498 |
تعداد مقالات | 4,298 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,745,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,658,245 |
مقایسه تطبیقی مفهوم حق در مکتب پوزیتیویسم حقوقی و مکتب حقوقی اسلام | ||
تحقیقات حقوق شهروندی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، آبان 1397، صفحه 205-222 اصل مقاله (703.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/hcr.2022.241657.1023 | ||
نویسنده | ||
سجاد قلیچ پور* | ||
دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
گسترش روزافزون تجربهگرایی، علوم اجتماعی از جمله حقوق را نیز متأثر ساخته و مکتب پوزیتیویسم حقوقی را پدید آورده است. بر اساس پوزیتیویسم حقوقی کلیه مفاهیم اعم از حقوق و تکالیف قانونی الزاماً باید از فیلتر تحقیقپذیری عبور داده شوند. این اندیشه میخواهد از حقوق، علمی همانند علوم طبیعی بسازد و در مقابل مکاتب حقوقی الهی ریشه در وحی داشته و مبانی معرفت شناختی کاملاً متفاوتی دارند. محوریترین مفهوم در حال تغییر و تحول در عالم حقوق مفهوم «حق» است. این نوشتار میکوشد به روش توصیفی و تحلیلی به مقایسه تطبیقی مفهوم حق در دو مکتب پوزیتیویسم حقوقی و مکتب حقوقی اسلام بپردازد. به نظر میرسد پوزیتیویسم حقوقی و اسلام در محورهای منشأ و خاستگاه حق، نسبت حق با ارزشهای اخلاقی و فراقانونی و گستره و مصادیق حق تفاوتهای جدی و بعضاً متعارضی در خصوص مفهوم مذکور وجود دارد. در پوزیتیویسم حق، در واقع همان قانون موضوعه است، ولی در اسلام قانون موضوعه باید بر اساس حق باشد. پوزیتیویستها قائل به تفکیک ارزشهای اخلاقی از قوانین بوده، ولی در اسلام قوانین اعتبار خود را از ارزشهای اخلاقی بر مبنای شرع میگیرند و گستره حقها در رویکرد اسلامی گستردهتر از رویکرد پوزیتیویستی است و شامل حقهای معنوی و الهی نیز میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم حق؛ پوزیتیویسم حقوقی؛ مکتب حقوقی اسلام؛ خاستگاه حق؛ اخلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative comparison of the concept of right in the legal school of positivism and the legal school of Islam | ||
نویسندگان [English] | ||
sajjad Qelichpour | ||
PhD Student in Public Law, Imam Sadiq (AS) University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The growing spread of empiricism has also affected the social sciences, including law, and created the school of legal positivism. According to legal positivism, all concepts, including legal rights and duties, must necessarily be passed through positivist filtering. This idea wants to make law a science like the natural sciences. In contrast, the divine schools of law are rooted in revelation and have completely different epistemological foundations. The most central concept in the changing world of law is the concept of "right". This article tries to make a descriptive and analytical comparison of the concept of right in the two schools of legal positivism and the legal school of Islam. It seems that legal positivism and Islam in the axes of the origin of the right, the relationship of the right with moral and extra-legal values, and the scope and examples of the right, there are serious and sometimes conflicting differences regarding this concept. In positivism, the right is in fact the law of the subject, but in Islam the law of the subject must be based on the right. Positivists believe in the separation of moral values from laws, but in Islam, laws derive their validity from moral values based on sharia, and the range of rights in the Islamic approach is wider than the positivist approach, and includes spiritual and divine rights. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The concept of right, legal positivism, Islamic law school, origin of right, ethics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |