تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,692,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,052,891 |
طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی معنوی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
دوره 9، شماره 17، بهمن 1400، صفحه 185-201 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.242783.1531 | ||
نویسندگان | ||
فرشاد سلیمانی1؛ سوسن لائی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
4استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر "طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی معنوی" است. روش این پژوهش بر مبنای هدف کاربردی و بر مبنای ماهیت، جزء پژوهش های ترکیبی با رویکرد اکتشافی متوالی هدایت شده است. تحلیل محتوا به صورت قیاسی استقرایی است. جامعه آماری این پژوهش، معلمین ابتدایی شهر کرمانشاه می باشد که تعداد آن ها 4080 نفر می باشد که نمونه آماری آن طبق جدول کرجسی و مورگان، 352 نفر می باشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزارگردآوری داده ها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با استفاده از نظر صاحب نظران تایید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه از روایی محتوایی تاییدی(CVR) و آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از جمع آوری پرسشنامه ها به روش تحلیل عاملی تاییدی انجام گرفت و بررسی شاخص های برازش مدل پیشنهادی توسط نرم افزار LISERAL انجام گرفت. یافتههای بخش کیفی نشان داد که ابعاد شناسایی شده برای الگوی برنامه درسی معنوی، شامل بایستههای پیش قراردادی، بایستههای قراردادی، بایستههای پسقراردادی، بایستههای فراتر از پسقراردادی، فرا روندگی و فرو روندگی میباشند. یافته های بخش کمی نیز حاکی از آن است که مدل برنامه درسی معنوی استخراج شده مورد تایید نیز قرار گرفته است و نیز شاخصهایAGFA، GFI، RMSEA و خیدو همگی بیانگر این هستند که ابعاد شناسایی شده در یک ساختار متجانس سازههای الگوی یک مفهوم تحت عنوان برنامه درسی معنوی را حمایت میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبار یابی؛ برنامه درسی معنوی؛ تحلیل عاملی تاییدی؛ مدل پیشنهادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validating a spiritual curriculum template | ||
نویسندگان [English] | ||
farshad soliemani1؛ soosan laei2؛ mohammad javad karamafrooz3؛ elham kaviani4 | ||
1Phd. Student, Department of educational Scinces, Kermanshah Branch, Islamic Azad university, Kermanshah, Iran. | ||
2Department of Educational Scinces, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran. | ||
3Department of Educational Scinces, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran | ||
4Department of Educational Scinces, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to "design and validate the spiritual curriculum model". The method of this research is based on the applied purpose and based on the nature, it is a component of combined research with a sequential exploratory approach. Krejcie table was 352 people and the sampling method was simple. Data collection tool in the qualitative part of the interview is semi-structured and in the quantitative part is a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed using the opinion of experts. Confirmatory content validity (CVR) and Cronbach's alpha were used to determine the reliability of the questionnaire. The data obtained from the collection of questionnaires were analyzed by confirmatory factor analysis and the fit indices of the proposed model were evaluated by LISERAL software, the result of which shows that the model has a good fit. The findings of the qualitative section showed that the identified dimensions for the spiritual curriculum model include pre-contractual requirements, contractual requirements, post-contractual requirements, post-contractual requirements, transcendental and subliminal. Quantitative findings also indicate that the extracted spiritual curriculum model has been validated, and that the AGFA, GFI, RMSEA, and Khido indices all indicate that the dimensions identified in a homogeneous structure of the model constructs of a concept called the program. They support a spiritual lesson | ||
کلیدواژهها [English] | ||
validation, spiritual curriculum, confirmatory factor analysis, proposed model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |