تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 392 |
تعداد مقالات | 3,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,873,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,105,238 |
بنیان های انسان شناختی تکوین تفکر مثبت در کودکان و مدلول های تربیتی آن از دیدگاه اسلام | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 تیر 1401 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.243149.1548 | ||
نویسندگان | ||
شیرین رشیدی ![]() | ||
1استادیارگروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
2دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف تبیین بنیانهایانسانشناختیتکوینتفکرمثبتدرکودکانومدلولهای تربیتیآنازدیدگاهاسلام نگاشته شده است. بدین منظور محقق کوشیده استکه ضمن تبیین مفهوم تفکر مثبت، بنیانهای انسانشناختی تکوین این نوع تفکر و اهداف آن را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار دهد و علاوه بر آن روشهای ایجاد تفکر مثبت را در کودکان از این دیدگاه معرفی کند.رویکرد کلی این تحقیق در زمره تحقیقات کیفی و قیاسی است و به لحاظ روش،تحلیلی- استنباطیواز لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای-است.جامعهپژوهششاملِمتوناسلامیو نیز آثار اندیشمندانمسلمان مرتبط با موضوع تحقیقاست.یافتههای این مطالعه حاکی از آنند که بنیانهایانسان شناختی تکوین تفکر مثبت شاملِ 9 محور استکهعبارتند از: دو بُعدی بودن وجود انسان، بندگی انسان در برابر خدا، وجود اختیار در انسان، اجتماعی بودن انسان، خود دوستی، کمال جویی و وجود موانع در راه رسیدن به کمال،مقدمه بودن زندگی دنیوی برای زندگی اخروی و در نهایت تفاوت انسانها در ظرفیتها و قابلیتها. همچنین اهداف تفکر مثبت از دیدگاه اسلام در چهار محور ایجاد شادمانی و رضایت در زندگی، باور به ناپایداری مشکلات، توکل بر خدا و توانایی استفاده از سبکهای مقابلهای موثر در برابر مشکلات مطرح شده است. در نهایتروشهایتکوینتفکرمثبتدرکودکان از دیدگاه اسلام عبارتند از تشویق به ایجاد و گسترش عواطف مثبت در کودکان، بخشایشگری، یادآوری و سپاسگزاری از نعمتها، صبر و متوجه نمودن کودک به زندگی ابدی. | ||
کلیدواژهها | ||
بنیان های انسان شناختی؛ تفکر مثبت؛ مدلول های تربیتی؛ دیدگاه اسلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Anthropological foundations of the development of positive thinking in children and its educational implications from the perspective of Islam | ||
نویسندگان [English] | ||
shirin rashidi1؛ atieh sadat alavi2 | ||
1Department of Philosophy of Islamic Education, Allameh Tabataba'i University Faculty of Psychology and Educational Sciences | ||
2Graduate of the History and Philosophy of Education Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article has been written with the aim of explaining the anthropological foundations of the development of positive thinking in children and its educational implications from the perspective of Islam. To this end, the researcher has tried to explain the concept of positive thinking, the anthropological foundations of the development of this type of thinking and its goals from the perspective of Islam, and in addition to introduce methods of creating positive thinking in children from this perspective. Slowly The general approach of this research is in the category of qualitative and deductive research and in terms of method, analytical-inferential and in terms of method of library information collection and filing. The findings of this study indicate that the anthropological basis for the development of positive thinking includes 9 axes, which are: the two-dimensionality of human existence, human servitude to God, the existence of authority in man, human sociality, self-friendliness, perfectionism and Existence of obstacles on the way to perfection, the premise of worldly life for the hereafter, and finally the difference between human beings in capacities and capabilities. Also, the goals of positive thinking from the Islamic point of view are four axes: creating happiness and satisfaction in life, believing in the instability of problems, trusting in God and the ability to use effective coping styles against problems. Finally, the methods of developing positive thinking in children from the Islamic point of view include encouraging the creation and development of positive emotions in children, forgiveness, reminding and thanking for blessings, patience and making the child aware of eternal life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anthropological foundations, positive thinking, educational meanings, Islamic perspective | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 |