تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 392 |
تعداد مقالات | 3,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,873,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,105,245 |
اثربخشی آموزش خود نظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 18، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پرستوسادات عقیلی1؛ معصومه باقرپور ![]() | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد بندرگز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز ، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خود نظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان دختر پیام نورکردکوی انجام شد . روش پژوهش شبه آزمایشی، طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است و جامعه آماری شامل ۶۷۵ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهر کردکوی درسال تحصیلی 1400 بود و حجم نمونه به صورت تصادفی در دوگروه ( 25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه های پایبندی مذهبی توسط جان بزرگی (1388) و امنیت روانی مازلو (2004) بود و ابزار مداخله نیز شامل محتوای جلسات آموزش خود نظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی طبق الگوی، نصرتی وهمکاران،( 1399 )در 8 جلسه 90 دقیقه ای بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل صورت گرفت. یافتهها نشان داد آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مولفه های امنیت روانی کاهش احساس ناخشنودی ، ناسازگاری محیطی و بهبود دید مردم نسبت به فرد در دانشجویان دختر پیام نور کردکوی تاثیر دارد. همچنین یافته ها نشان داد آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مولفه های پایبندی مذهبی (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی و ناپایبندی مذهبی ) در دانشجویان دختر پیام نور کردکوی تاثیر معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خود نظارتی؛ رویکرد مراقبۀ اسلامی؛ امنیت روانی؛ پایبندی مذهبی؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of self-monitoring education with Islamic meditation approach on psychological security and religious adherence in students | ||
نویسندگان [English] | ||
parasto sadat aghili1؛ masumeh bagherpur2 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران. | ||
2Department of Educational sciences, Bandargaz branch, Islamic Azad University, bandargaz ,Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effectiveness of self-monitoring education with Islamic meditation approach on psychological security and religious adherence in female students of Payame Noorkordkooi. The research method was descriptive-correlational and the statistical population included 675 female students of Payame Noor University in Kordkoy in the academic year 2021 and the sample size was randomly selected in two groups (25 in the control group and 25 in the control group). Data collection tools included religious commitment questionnaires by John Bozorgi (2009) and Maslow's psychological security (2004) and intervention tools included the content of self-monitoring training sessions with an Islamic meditation approach according to the model, Nosrati et al., (2020) in 8 sessions. It was 90 minutes. Data were analyzed by analysis of covariance using SPSS 24 software. Findings showed that self-monitoring training with the approach of Islamic care has an effect on the components of mental security, reducing feelings of dissatisfaction, environmental incompatibility and improving public perception of the individual in female students of Payame Noor Kordkoy. Findings also showed that self-monitoring education with Islamic meditation approach has a significant effect on the components of religious adherence (religious adherence, ambivalence and religious non-adherence) in female students of Payame Noor Kordkoy | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-monitoring, Islamic meditation approach, psychological security, religious adherence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |