تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 392 |
تعداد مقالات | 3,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,873,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,105,236 |
مبانی و انواع خودآگاهی از منظر فلاسفه اسلامی و کاربست آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 18، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس سجادیان ![]() | ||
1دانشجو دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشکده ادبیات ،دانشگاه بوعلی سینا همدان . ایران | ||
2استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه علوم تربیتی.دانشگاه بوعلی سینا. همدان، ایران. | ||
4استاد گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات. دانشگاه بوعلی سینا همدانف ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی مبانی و انواع خودآگاهی از منظر فلاسفه اسلامی و به کارگیری آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش، ترکیبی (کیفی وکمی) است. بخش کیفی، روش تحلیل مفهومی و استنتاجی و تحلیل محتوای کیفی (استقرایی)، بخش کمی از روش تحلیل محتوای کمی درجهت تحلیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مبانی انسانشناسی و اهداف) استفاده شد. محیط پژوهش بخش کیفی، آثار فلاسفه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی، تحلیل محتوای مقولهای میباشد. در تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که انواع مبانی شامل ارتباط نفس و بدن، اندیشهورزی، تکامل و تعالی نفس، غیرت، غایتگرایی و انواع خودآگاهی شامل: فیزیکی، هیجانی، اجتماعی، معنوی، عقلانی میباشد. در نهایت این که در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بخش مبانی انسانشناسی بیشترین توجه به خودآگاهی عقلی شده است و در بخش اهداف به خودآگاهی فیزیکی و معنوی مورد توجه قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودآگاهی؛ فلاسفه اسلامی؛ سند تحول بنیادین؛ آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the issue of self-awareness (principles and types) from the perspective of Islamic philosophers and using it in the document of fundamental change in education | ||
نویسندگان [English] | ||
naeges sajadiyan1؛ Ahmad Salahshoori2؛ mohamad reza yousefzade3؛ Farhad Seraji4 | ||
1PhD student in Philosophy of Education, Faculty of Literature, Bu Ali Sina University, Hamadan. Iran | ||
2Professor of Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Philosophy of Islamic Education | ||
3Department of Educational Sciences. Faculty of Literature. Bu Ali Sina University. Hamedan | ||
4Department of Educational Sciences. Faculty of Literature. Bu Ali Sina University of Hamadan | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the principles and types of self-awareness from the perspective of Islamic philosophers and its application in the document of fundamental transformation of education.The method is a combination (qualitative and quantitative). The qualitative part of the method of conceptual and inferential analysis and qualitative content analysis (inductive), the quantitative part of the method of quantitative content analysis of the fundamental transformation of education (anthropological foundations and goals) was used. The research environment is the qualitative part, the works of Islamic philosophers and the document of the fundamental transformation of education. The sampling method is targeted in the qualitative part and categorical content analysis in the quantitative part. In data analysis, open, axial and selective coding methods were used. Findings of the study indicate that the types of principles include the relationship between soul and body, thinking, evolution and transcendence of the soul, zeal, teleology and types of self-awareness include: physical, emotional, social, spiritual, intellectual. Finally, in the content of the document of fundamental change in education, in the section of anthropological foundations, the most attention has been paid to the intellectual self-awareness and in the goals section, the most attention has been paid to the physical and spiritual self-awareness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-awareness, Eslamic philosophers, the document of fundamental change, transformation of education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |