تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 392 |
تعداد مقالات | 3,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,873,669 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,105,174 |
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و دلالتهای آن در آموزش ارزشها | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 18، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس رحیمی1؛ اکبر رهنما ![]() | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
3دانشیار دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این مقاله تحلیل و تبیین نظریه اعتباریات عالمه طباطبایی واستنباط دلالتهای آن در آموزش ارزش ها، تبیین چیستی و ماهیت ارزشها از دیدگاه علامه طباطبایی، شناخت انواع اعتباریات ارزشی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)، استنباط و استخراج دلالتهای تربیتی نظریه اعتباریات در تعلیم ارزشهای دینی؛ ارزشهای معنوی و اخلاقی و تعلیم ارزشهای اجتماعی است. علامه طباطبایی از جمله فیلسوفانی است که برای پاسخ به این سوال اساسی دست به ابداع بحث اعتباریات زده و با تبیین چیستی و چرایی ارزشها راهی پیش روی ما قرار می دهد. ویژگیهای مشرب فلسفی او واقع گرایی در شناخت و جداسازی حقایق از اعتباریات در مباحث فلسفی است. علامه طباطبایی در مفهوم شناسی ارزشها، علوم و ادراکات اعتباری را پشتوانه ارزشها قرار میدهد. تبیین چیستی و ماهیت ارزشها از دیدگاه علامه طباطبایی، شناخت انواع اعتباریات ارزشی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) استنباط واستخراج دلالتهای تربیتی نظریه اعتباریات در تعلیم ارزشهای دینی و معنوی و اخالقی؛ تعلیم ارزشهای اجتماعی عمده سوالات این تحقیق بود.در این پژوهش که با رویکرد استنتاجی و روش اسنادی انجام شده است از نظریه اعتباریات ۱۶ اصل را برای آموزش ارزشها استخراج کرده ایم که به مربیان توصیه می کنیم: اصلهای تبیین پایه های مطلق ارزشی، تهییج احساسات، عقلانیت، نتیجه گرایی، حسن و قبح ذاتی امور، معنویت فطری، توجه به بعد معرفت شناختی، توجه به ویژگی تکاملی آموزش ارزشها، توجه به باورهای پیشینی مخاطب، انگیزه سازی، تعیین حسن و قبح فعلی افعال، مسامحت در آموزش ارزشها، اصلاح شرایط محیطی، استفاده از ارتباط کلامی و غیرکلامی برای آموزش ارزشها، تناسب روش با موقعیت و اصل تشویق . | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش ارزشها"؛ " نظریه اعتباریات"؛ "علامه طباطبایی "؛ " فلسفه اسلامی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Concreising Etebariat Theory' Tababatabaie and prception its implications in teaching Values | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges Rahimi1؛ Akbar Rahnama2؛ Mohamadhasan Mirzamohamadi3 | ||
1Shahed University. Tehran | ||
2دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد | ||
3Shahed University. Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research Analysis and concretising etebariat theory tabatabaie perception its implications in teaching values the explanation of what nature and values , tabatabaie , from the point of view of the recognition of the value of etebariat from the perspective of Allama tabatabaie.extraction potential implications of cultural etebariat theory in teaching religiousvalues , spiritual moral values and, education and social values .Allama tabatabaie including philo sophers who respond to these fundamental question innovating etebariat discussion and explaining what and why the values and he define the way ahead of humor us. Allama tabatabaie considered the credit valuesbacking for the conception of values , science and perceptions .In this study wich is prepared by library and inductive approach is carried out of 16 principle the etebariat for teaching values and recommended to coaches .according to this persent research , coaches can use the principle of explanation the basis of absolute valeus: the principle of explanation the basis of absolute value . rationality, stimulation feelings, pragmatism, natural indecency and decencies, spirituality instinctive , according to the epistemological dimension , according to the evolutionary characteristics of values education, according to previous beliefs audience , stimulating , indecency and decencies actions of current values(current actions determine good and evil) , the neglect in education , environmental conditions , using verbal communication and non-verbal to teach values ,incongruous the standing and method, and the principle of encouragement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
valeu education", "etebariat theory", ", Allame tabatabayi" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |