تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,294,128 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,346,570 |
وحدت ملاک فقهی، حقوقی و اخلاقی بین معدومکردن جنین فریز شده بهعنوان قسمی از جنینهای آزمایشگاهی با سقطجنین | ||
فقه و حقوق خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/flj.2023.243569.1836 | ||
نویسندگان | ||
نسیبه هاشمی نژاد1؛ فائزه عظیم زاده اردبیلی* 2؛ مریم السادات محقق داماد3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خانواده دانشگاه امام صادق (ع) | ||
2دانشیار گروه فقه و حقوق دانشگاه امام صادق ع | ||
3استاد یارگروه حقوق دانشگاه امام صادق (ص) | ||
چکیده | ||
ناباروری که یکی از مشکلات مهم جوامع انسانی است به کمک یکی از دستاوردهای دانش پزشکی یعنی فریزکردن جنین حاصل از لقاح مصنوعی و خارجرحمی سلول جنسی والدین،تا حدودی حل شده است.حال فریز و نگهداری جنین در بانکهای انجماد موجب ایجاد مسائل فقهی،حقوقی و اجتماعی در این زمینه خواهد شد که یکی از آنها وجودملاکات مشترک بین معدومکردن جنین فریزشده و سقطجنین است.لذا پرسش اساسی در این پژوهش عبارت است از اینکه:آیا بین معدوم کردن جنینهای فریزشده بهعنوان قسمی از جنینهای آزمایشگاهی با سقطجنین ازلحاظ فقهی،حقوقی واخلاقی وحدت ملاک وجود دارد؟روش پژوهش حاضر اسنادی-کتابخانهای و نوع تحقیق توصیفی-تحلیلی است و با مطالعات به عمل آمده مشخص گردید بین معدومکردن جنین فریزشده و سقطجنین ازاینجهت وحدت ملاک وجود دارد که جنین فریز شده بهعنوان نطفه منعقده خارج رحمی مانند جنین داخل رحم،انسانی بالقوه است که توانایی بالفعل شدن را دارد و دارای حق حیات و کرامت میباشد؛زیرا انسان از منظر قانونی از زمان تشکیل کوچکترین جزء وجودی دارای حق حیات واحترام است و از بین بردن آن در هر مرحله خلاف اخلاق و شأن انسانی جنین و خلاف رابطه امانت بین والدین و جنین بوده و صحیح نیست همچنین از بین بردن انسان در هر مرحله موجب نقض یکی از اغراض نکاح یعنی ولادت طفل است که از ملاکهای مشترک معدوم کردن جنین فریز شده وسقطجنین میباشد؛لذا حرمت اتلاف در هر دو صادق است وانعقاد نطفه داخل رحم(امر شایع)یا خارج آن،مبدأ خلقت انسان بوده و حداقل مرتبه انسانیت در آن طی شده است و شرط برخورداری اعم جنین از حق تمتع(حق حیات)،انعقاد نطفه و زنده متولد شدن است؛بنابراین شکلگیری و تکامل در رحم خصوصیتی ندارد که حق حیات منحصر به جنین در رحم باشد.ازاینمنظر برخی از فقها قائل به وجوب احتیاط به حفظ جنینهای فریزشده هستند و معدومکردن جنینهای فریزشده را در حکم سقطجنین ومستلزم پرداخت دیه میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
جنین فریزشده؛ تلقیح مصنوعی؛ ناباروری؛ لانهگزینی جنین؛ حق حیات؛ سقطجنین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
وحدت ملاک فقهی، حقوقی و اخلاقی بین معدومکردن جنین فریز شده بهعنوان قسمی از جنینهای آزمایشگاهی با سقطجنین | ||
نویسندگان [English] | ||
NASIBEH HASHEMI NEJAD1؛ faezeh azimzadehardebili2؛ Maryam Sadat Mohaghegh Damad3 | ||
1imam sadegh univercity of women | ||
2Assistant professor, Department Of Islamic Jurisprudence ,imam sadiq university | ||
3Assistant Professor of Imam Sadegh University, Sisters Campus | ||
چکیده [English] | ||
Infertility,one of the major problems of human societies,has been partially solved with the help one of the achievements of medical knowledge,the freezing fetuses resulting from artificial insemination and in vitro fertilization ofparents.freezing and storage ofembryos in freezing banks will create jurisprudential,legal and social issues in this field,one of which is the existence ofcommon criteria between the extermination of frozen embryos and abortion.Therefore,the main question in this study is:Is there a unity between the extermination of frozen embryos as a part of laboratory embryos and abortion?The method ofthe present research is documentary-library and typeof research is descriptive-analytical.Studies have shown that there is unity between extermination of afrozen embryo and abortion in frozen embryo,as an extrauterine coagulated sperm such as an intrauterine embryo,is potential human being who has the ability to become active and has the right tolife and dignity.Because human beings have the right tolife and respect from the legal point of view,and its destruction at any stage is against the morality andhuman dignity ofthe fetus and against the relationship of trust between parents and the fetus.Also,the destruction of human being at any stage violates one ofthe purposes marriage,the birth ofa child,which is oneof the common criteria for the destruction ofa frozen fetus and abortion;Therefore,the sanctity of loss is true in both,and the coagulation of the sperm inside the uterus or outside it is the origin of human creation,and at least the level of humanity has passed through it.condition for every fetus to have the right to life is to coagulate sperm and be born alive;Thus,the formation and development in womb does not have the characteristic of being the exclusive right oflife fetus in womb.Therefore,some jurists consider it necessary tobe careful in preserving frozen embryos and consider the extermination frozen embryos as an abortion and require the payment of blood money. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Frozen embryo, artificial insemination, infertility, embryo implantation, right to life, abortion | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 244 |