تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,089 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,305,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,353,755 |
چارچوب مفهومی تربیت اجتماعی: یک مطالعه ی سیستماتیک | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1402 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2023.245093.1669 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه کهن پور* 1؛ نیکو دیالمه2 | ||
1دانشجوی دانشگاه امام صادق ع | ||
2دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق ع | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی پژوهشهای تربیت اجتماعی با ملاکهای معین برای ارائه چارچوب مفهومی دراین موضوع است. برای اینمنظور از روش مرور سیستماتیک، استفادهشدهاست. جامعه آماری از چهار پایگاه معتبر و مشهور داخلی در علوم انسانی (گنج، انسانی، جهاد دانشگاهی و علم-نت) و تعداد 784، اثر پژوهشی مرتبط (پایاننامه و مقاله) بود که طی یک فرآیند نظاممند، تعداد 61 اثر، انتخاب شدند که در مرحله تجزیهوتحلیل ، با استفاده از روش مطالعه دامنه به توصیف و دسته-بندی پژوهشهای منتخب در تربیت اجتماعی پرداختهشد و حجم مطالعات و مضامین اصلی حیطهی موضوعی نشاندادهشد. بعد از آن، از روش شبکهی مفهومی از اطلاعات که از انواع پژوهشهای فراترکیب است استفادهشد. یافتههای تحقیق ، شش مؤلفهی کلی تشکیلدهندهی مفهوم تربیت اجتماعی بودند که عبارتند از : «روابط انسانی مبتنی بر اخلاق الهی» با دو شاخص عدالت و احسان، «مواجههی خردمندانه با میراث فکری فرهنگی و مسائل اجتماعی»، «وفاق حقمحور»، «مشارکت اجتماعی» که هرکدام دارای زیر مؤلفههایی در سه حیطهی «شناختی»، «انگیزشی» و «رفتاری» هستند و رابطهی آنهانیز در یک مدل به نمایش گذاشتهشدهاست. در بخش توصیفی نیز، از جهت دقتهای موضوعی، نیاز به توجه به بحث جنسیت ، نقش هریک از پدر و مادر در این نوع تربیت و همچنین شناخت جریانهای در تقابل با حق برای این تربیت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: تربیت اجتماعی؛ وفاق حق محور؛ مشارکت اجتماعی؛ عدالت و احسان در روابط انسانی چارچوب مفهومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptual framework of social education: a systematic study | ||
نویسندگان [English] | ||
fateme kohanpor1؛ nikoo dialameh2 | ||
1imam Sadeq<s student | ||
2Assistant Professor of Imam Sadeq University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The aim of this research is to provide a conceptual framework of social education. For this purpose, the systematic review method has been used. In the stage of data collection, in the first step, a search was made with the keyword of social education in four reputable and famous domestic databases in the humanities (Ganj, Humani, Jihad Academia and Alm-Net) and the number of 784 research works was found. Related (theses and articles) were identified. In the next step, 61 works were selected by examining the researches in the framework of certain criteria during a systematic process. In the data analysis stage, firstly, using the scope study method, the selected researches in social education were described and categorized, and the volume of studies and the main themes of the subject area were shown. After that, the conceptual network method of information, which is a combination of various types of research, was used, and as a result, six general components in social education were obtained, which are: "Human relations based on divine ethics" with two indicators of justice and benevolence. "Compassionate encounter with cultural intellectual heritage and social issues", "right-oriented consensus", "social participation", each of which has sub-components in the three domains of "cognitive", "motivational" and "behavioral", and their relationship is also displayed in a model | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: social education, right-oriented consensus, social participation, justice and benevolence in Human relations, conceptual framework | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 |